Libertatea de expresie vs libertatea de conștiință

Tragicul eveniment de la Paris ne obligă să decidem clar dacă suntem pentru libertatea de expresie fără limite, sau doar în limitele pe care legea, cutumele locale ori naționale și bunul simț le impun. O altă importantă întrebare se ridică și ea de la sine: dacă suntem pentru libertatea de expresie fără limite, nu cumva suntem obligați să admitem și libertatea de conștiință fără limite, inclusiv sub forma manifestărilor fundamentaliste sau talibane ale acesteia ? These are the questions.

Asta nu înseamnă că eu aș admite ca unuia care te ofensează ca un prostănac chiaun să i se răspundă c-un tun, dar nici ca unuia care te înjură anonim or mascat tu să-i întorci și obrazul celălalt, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Oricărui atac nedrept sau imoral trebuie să i se răspundă constant și perfect proporțional, altfel sărim în regnul bestial sau criminal ori ne trezim, dacă ne mai trezim, în infernul mental.

 

Anunțuri

77 răspunsuri to “Libertatea de expresie vs libertatea de conștiință”

  1. Marginalia non turpia Says:

    Sunt pentru libertatea de expresie. Nu sunt pentru obscenități precum Mahomed în fundu gol ori Fecioara Maria născând în public. Nu văd sensul corectiv al acestui gen de satiră. Satira, cum știm cu toții, categorie de comic corectiv se vrea. OK. Swift nu s-ar fi pretat la așa satiră, că se descalifica.
    Dumnezeu are umor. Dar e imperfect, nu le are cu obscenitatea. Eu așa cred.
    Pe de altă parte, in manualele de psihologie socială se dau exemple de victime care își provoacă verbal sau cu glume agresive răufăcătorii.
    Încă: Organizații musulmane au dat publicația în judecată, fără a obține câștig de cauză.

    Am înșirat concluziile a ceea ce am discutat azi cu ț oameni pe FB. Ar mai fi, da-s obosită.

    Vreau să fie CLAR: CONDAMN CRIMA, E FIRESC SĂ FIE PEDEPSITĂ.

    Și: Dumnezeu să-i ierte pe publiciștii morți! Condoleanțe familiilor. Compasiunea mea pentru poporul francez buleversat.

    EU SUNT EU, când spun toate astea. Așa îmi manifest dreptul la existență liberă, gândire liberă și exprimare liberă.

  2. AVP Says:

    Libertate de expresie vrea și goe securistrigoe & radu homor. Și-n plus, nu era vba doar de libertatea de expresie, ci și de libertatea de conștiință. Cu asta ce facem ? Cum împăcăm și capra, și varza ? Etc.

    Pe mîine seară.

  3. Marginalia non turpia Says:

    Talibanismul nu e libertate de conștiință ci îngustare a ei, e tot ce pot zice acu, chiaună de somn cum mă aflu.
    Oricum, e mai ușor pentru un om cu mintea deschisă, deci liberă, să înțeleagă un taliban, decât invers.

    Libertatea de expresie presupune inclusiv să-ți arăți fața. Masca nu te face liber, ca și vălul.

    Noapte Bună! 🙂

  4. mamier nagela nache Says:

    în românia nu se percepe sensul exact a ceea ce se întâmpla pe aici ..devine aproape jenant

  5. john doe Says:

    Ok, Romania e o tara inapoiata. Dar America ?

    Musulmanii segregati de societatea franceza formeaza adevarate mini-state islamiste.

    Problema e mai complexa, cel putin cu doua necunoscute sau variabile, iar AVP a sesizat-o corect.

  6. Marginalia non turpia Says:

    Cred cu tărie că nu se răspunde la PORNOGRAFIE MASCATĂ IN SATIRĂ, PENRU RATING, cu CRIMĂ. La FUNDAMENTALISM ATEU cu FUNDAMENTALISM RELIGIOS și NICI INVERS.
    Și… Je ne suis pas Charlie. NICI PRIETENA TERORIȘTILOR NU SUNT. Nu intru în această DIVERSIUNE. Nici Swift, nici Goya nu sunt Charlie.
    Dumnezeu să-i ierte, condoleanțe familiilor, compasiunea mea poporului francez.
    Prindeți criminalii și pedepsiți-i exemplar! Asta merită.
    DECI:
    Nu-i bun nici FUNDAMENTALISMUL ATEU, nici FUNDAMENTALISMUL RELIGIOS. Se întrețin reciproc. Iar CRIMA TREBUIE PEDEPSITĂ. Banal de simplu.

  7. Marginalia non turpia Says:

    Aduc acest articol pentru a ilustra genul de „satiră” practicat cu Sfânta Treime:
    http://activenews.ro/de-ce-nu-sunt-cu-charlie_1879912.html

  8. Marginalia non turpia Says:

    Greșală, scuze. A apărut altceva.

  9. Marginalia non turpia Says:

    Da. Și acum, opinia unui „prost” din România, numit Andrei Pleșu și intelectual de talie europeană:

    „Ceea ce însă sunt sigur e că atunci când ştii că pe lume există asemenea fanatici, e lipsit de înţelepciune să îi provoci, jucându-te cu simbolurile lor, ca şi cum ai juca popice. Libertatea de expresie nu e libertatea să-ţi pui poalele-n cap şi să-ţi baţi joc de alţii. Există limite, care ţin şi de civilizaţie şi de cultură şi de bună cuviinţă şi de civilizaţie interioară, până la urmă. Aşa, putem să luăm peste picior orice, cu riscurile care, iată, apar. Eu nu spun că e normal să reacţionezi cu gloanţe la bezmeticeala unor oameni care se distrează pe socoteala unor tradiţii, dar nici nu-i normal să tratezi cu atâta frivolitate lucruri care adună în jurul lor respectul şi viaţa spirituală a unor întregi comunităţi”.
    http://www.mediafax.ro/cultura-media/plesu-atacul-de-la-paris-este-un-gest-absolut-incalificabil-dar-libertatea-de-expresie-nu-este-libertatea-sa-ti-bati-joc-de-altii-13755459

  10. Marginalia non turpia Says:

    IATĂ OPINIA UNUI AMERICAN DEMOCRAT:
    „The journalists at Charlie Hebdo are now rightly being celebrated as martyrs on behalf of freedom of expression, but let’s face it: If they had tried to publish their satirical newspaper on any American university campus over the last two decades it wouldn’t have lasted 30 seconds. Student and faculty groups would have accused them of hate speech. The administration would have cut financing and shut them down”.
    http://www.nytimes.com/2015/01/09/opinion/david-brooks-i-am-not-charlie-hebdo.html?smid=fb-share

  11. Observator Says:

    Da, dar pentru a fi cu adevarat credibil in postura de moralist impartial, aici si acum, d.Plesu ar fi trebuit sa fi scris el, mai intai, ceea ce a scris AVP mai demult :

    https://viorelpadina.wordpress.com/2014/03/19/httpwp-mepeecr-40k/

    https://viorelpadina.wordpress.com/2014/09/30/un-intelept-musai-sa-fie-ponderat-si-drept/

    Cu alte cuvinte, d.Plesu zice azi, in speta de care vorbim, ceea ce zice si AVP si d-na Marginalia, insa atunci cand chiar el, d.Plesu, s-a aflat in cauza, numai AVP a spus adevarul, iar d-na @Marginalia, care tine nesmintit cu d.Plesu, ba 🙂 Chiar: boierii mintii o veni de la a minti ? lol Ca de la tamaierea de la Manastirea Secu vine precis…

    Wekend placut la domniile voastre.

  12. Observator Says:

    PS> A-l indica drept model de moralitate, intelectualitate si intelepciune pe „intelectualul de talie europeana” AP chiar pe pagina redactorului „Apelului catre Europa” – scris pe vremea cand AP era membru PCR si abia bajbaia prin „Meditatia transcendentala” a caraghiosului guru Bivolaru – e cel putin nepotrivit. Asta am vrut sa spun, cu scuzele de rigoare.

  13. Marginalia non turpia Says:

    Nu vă place Andrei Pleșu. OK. Vă respect opinia.
    Eu mă bucur când oameni mai învățați ca mine gândesc ca mine.
    AVP e mai învățat ca Pleșu, ADMIT.
    Mă bucur că și AVP, mult mai învățat ca mine, gândește ca mine.
    Un weekend plăcut! 🙂

  14. Marginalia non turpia Says:

    DA.
    Orice fenomen social ar necesita să fie analizat în complexitatea lui, cu privirea vulturului. Vulturul privește scena de deasupra și vede bine atât întregul (părți în relație, momente temporale în relație) cât și elementele, amănuntele.
    Noi privim și gândim serial, sub impulsul momentului. Ne certăm unii cu alții, închis fiecare în perspectiva lui.
    Am cunoscut un psiholog englez, specialist în comunicare nonviolentă, care lucra cu poliția, ca negociator. Din munca lui făcea parte și înțelegerea empatică a răufăcătorilor. Asta neînsemnând identificare cu ei, ori că îi aproba. Dar numai așa putea salva vieți. Printr-o cunoaștere mai largă.
    Lumea e la răscruce. Violența, de nici un fel, nu ne poate salva.
    O spun toți înțelepții, de la șamani la specialiști în relații umane și la slujitori autentici ai lumii spirituale. Avem nevoie să învățăm un alt mod de a ne raporta unii la alții și de a comunica. Sau vom muri împreună.
    UN WEEKEND ÎNȚELEPT ÎMI DORESC ȘI VĂ DORESC! 🙂

  15. AVP Says:

    @Observatorul de cart a cam sărit preste cal, ca orice fan luat de val, dar asta e situația si nația…oops.

    Un WE plăcut vă doresc și io, my friends. Mai vbim.

  16. Marginalia non turpia Says:

    Don’t mind! I’m very fine, thanks! 🙂
    WE cum dorești! 🙂

  17. Marginalia non turpia Says:

    DE NOAPTE BUNă, UN MESERIAȘ DE LA THE GUARDIAN DESPRE LIMITELE SATIREI. Enjoy!
    „The acclaimed graphic artist and journalist Joe Sacco on the limits of satire – and what it means if Muslims don’t find it funny”.
    http://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2015/jan/09/joe-sacco-on-satire-a-response-to-the-attacks?CMP=fb_gu

  18. AVP Says:

    Est modus in rebus.

    Postare noua.

  19. Marginalia non turpia Says:

    DE CE NU AU ACEȘTI OAMENI CURAJUL SĂ LUPTE CU FAȚA DESCOPERITĂ PENTRU LIBERTATEA DE EXPRIMARE?
    LE E FRICĂ SĂ-ȘI DEA VIAȚA PENTRU EA?
    CUGET. VREAU SĂ MĂ LUMINEZ.
    http://www.gandul.info/stiri/mesajul-transmis-de-hackerii-anonymous-extremistilor-dupa-atacul-armat-de-la-charlie-hebdo-asteptati-va-la-o-reactie-

  20. Marginalia non turpia Says:

    PREIAU DE LA Corneliu N. Vaida:
    „Măi oameni buni, știți ce mi se pare ciudat? Că nu prea văd fotografii de profil si postări cu „JE SUIS AHMED” – polițistul musulman care și-a dat viata pentru a apăra dreptul caricaturiștilor francezi de a-i lua în derâdere religia ….”
    Da, JE SUIS AHMED e mai uman, mai democratic.

  21. curios Says:

    Întrebați-l mai bine pe „goe al lu mboe securistrigoe”. Sau pe „stely”, admiratoarea de ultima ora a „curajosului” anonim. Ei sunt „expertii” in aceasta spinoasa problema.

  22. Marginalia non turpia Says:

    Iată o opinie și mai interesantă, mai jos.
    Charlie era un loc cu Iconoclaști.
    Ei făceau teologie fărăsă știe!
    GUSTOS! EU NU MĂ MAI SATUR DE DEMOCRAȚIE ȘI FILOSOFIE!
    „In one sense an iconoclast is someone who refuses the established view of things, who kicks out against cherished beliefs and institutions. Which sounds pretty much like Charlie Hebdo. But the word iconoclast also describes those religious people who refuse and smash representational images, especially of the divine. The second of the Ten Commandments prohibits graven images – which is why there are no pictures of God in Judaism or Islam. And theologically speaking, the reason they are deeply suspicious of divine representation is because they fear that such representations of God might get confused for the real thing. The danger, they believe, is that we might end up overinvesting in a bad copy, something that looks a lot like what we might think of as god, but which, in reality, is just a human projection. So much better then to smash all representations of the divine”.
    http://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2015/jan/09/charlie-hebdo-cartoonists-smarter-theologians-than-jihadis

  23. Marginalia non turpia Says:

    Iată și comentariul unui om tânăr care trăiește dincolo de granițele României:
    „„E mult mai simplu să acceptăm ca jurnaliștii francezi sunt victimele terorismului decât să acceptam că însuși criminalii lor sunt victimele societății”

  24. Marginalia non turpia Says:

    Aduc și comentariul unui prieten preot:
    ”Inteligenţa e liberă să satirizeze orice, dar făcând-o, dovedeşte că SENTIMENTUL DE SINE(ca manifestare a eului individual!) din care porneşte „expresivitatea” sa, este el însuşi debusolat! De ce? Pentru că inteligenţa ce sfidează legea morală de care nu mai vrea să ştie( în numele aceleiaşi Libertăţi preschimbată din mijloc în scop!) se autocaricaturizează! Ca preot creştin mă cuprinde mila şi compătimirea văzând la ce „înţeles” au ajuns aceşti jurnalişti civilizaţi şi culţi, în privinţa Sfintei Treimi ! Orice polemică este inutilă. Omul normal Gândeşte, Simte şi Voieşte! Divinitatea Însăşi oricât de Unică ar fi: Gândeşte, Simte şi Voieşte. Trei Fiinţe intim unite şi nedespărţite! Înainte de a exista vreo Creaţie, Tăcerea Fiinţei Tatălui cuprindea în Sine orice spaţiu posibil ca „desfăşurare” creatoare! Când Tăcerea primordială a spus despre Sine :”EU SUNT” , s-a născut Fiul, Cuvîntul, Timpul, ca posibilitate de creaţie! Se puteau manifesta acestea fără conştienţă de sine? Acea stare de veghe gânditoare a Divinităţii în ea însăşi este Duhul Sfânt! Prin urmare : Tăcerea, Cuvântul (Eu Sântul!) şi Veghea sunt simboluri profunde ale aceleiaşi problemaţici sacre! Numai omul se poate scinda lăuntric prin „libertate” încât să gândească una, să simtă altă, să facă altă şi să vorbească alta! Această stare de „libertate” este în mod firesc anti-religioasă pentru că la origine „religia” LEGA posibilităţile de găndire (Ştiinţă), simţire(Artă) şi voinţă(Religie) într-un mod unitar, pe plan social. A fost odată ca niciodată…! Astăzi ar fi bine să înţelegem că Libertatea ca principiu oferă sanse egale nu numai omului de bunăvoinţă , ci şi celui de reavoinţă! E pur şi simplu naivitate să cred că ceea ce iubesc eu : Adevărul, Frumosul şi Binele, e „obligatoriu” să le iubească şi alt om, şi culmea, în acelaşi fel cu mine! Ateul însuşi are un crez! Dacă va spune că e „ştiinţific” în afirmaţiile sale, în voi întreba în modul cel mai sincer :”Ce este fiinţa ta lăuntrică Omule, şi, mai ales gândirea la nivelul căreia conştientizezi întreaga problematică a propriei crize? Libertatea există pentru a renunţa la moralitate şi virtute în mod conşient, pentru că altădată Religia le impunea prin Dogmă, sau, pentru a ţi le insuşi în mod conştient dincolo de orice constrângere?” Mă repet : nu am si nu voi avea niciodată cultul dispretului, din care izvorăşte lăuntric ironia, ci doar sansa de a-mi păstra umorul, ce are la bază sentimentul compasiunii. La ora actuală, Răul are mult mai multe posibilităţi decât binele! Simplu : materialismul conceptualizat ştiinţific a izolat omul lăuntric, dându-i impresia că este şi „trebuie” să fie în conflict cu ceilalţi, pentru a se realiza pe sine! Dacă este inteligent va profita fără scrupule de oportunităţi având impresia că „bunul plac” îl împlineşte! Va minţi sau va spune adevărul, în funcţie de avantaje etc. Prea multe de spus…şi cui foloseşte? Dar, să închei macar o idee! Oriunde voi fi în Spaţiu: în România, Franţa, Libia, Lună, Marte, Sirius…etc. sunt în „mâinile Tatălui”! Oricum mă voi trăi pe mine însumi în EUL meu egoist: idealist, realist, senzualist, spiritualist, fenomenalist, etc. între naştere şi moarte, voi fi în „mâinile Fiului”! Şi ori de câte ori voi fi în stare de veghe admirând, respectând, iubind, şi prin aceste sentimente gândind şi acţionând în lume binevoitor, voi avea lăuntric pacea Duhului Sfânt ! Când nu mai e nimic sfânt pentru mine, ce repere mai am pentru discernământ ? Aveţi dreptul să nu mă credeţi şi să nu fiţi de acord cu mine!”

  25. AVP Says:

    Mda, patetic… Cine-i retorul ? 🙄

  26. Marginalia non turpia Says:

    Ei, acum, EXPERIMENTEZ STAREA DE A FI AHMED.
    Un om care a murit apărând dreptul publiciștilor de a satiriza religia lui. Un MARTIR al DEMOCRAȚIEI.
    Sper să nu supăr pe nimeni cu al meu JE SUIS AHMED!

  27. Marginalia non turpia Says:

    Ei, mai aduc o perspectivă: STAREA DE SCÂRBĂ.
    (Mă ajută și aceasta la privirea problemei cu ochiul vulturului șamanic, despre care vorbii mai sus.
    Tot despre libertatea de expresie și conștiință e vorba).

    „Cristian Badilita
    Am fost întrebat de un jurnalist „bien pensant” ce parere am despre charlie hebdo si despre cei trei islamisti ucigasi? Mi-e scîrba de charlie hebdo, mi-e scîrba de republica comunista franceza, mi-e scîrba de ucigasii islamisti. Marturisesc un botez în Isus Hristos pentru iertarea pacatelor, iubesc adevarata Franta, a lui Jeanne d’Arc, a lui Pascal, Racine, Verlaine, a lui Jean Daniélou, Henri de Lubac, Bernanos, Marcel Aymé, Jean Raspail, Gustave Thibon etc etc si cred ca mistica musulmana e una din cele mai extraordinare experiente ale omenirii”.

  28. AVP Says:

    Bădiliță…? 🙄 Am scris despre ins la începuturile odyseeii hyperspatziale (forumul Ziua):

    http://hypertexte-avp.blogspot.ro/2005/06/mey-baditza-badalitza.html

  29. Marginalia non turpia Says:

    Ei, „ insu” puse 6 puncte pe 6 i-uri. 🙂

  30. Marginalia non turpia Says:

    Gata, m-am deblocat. Și, cu plictis, înainte de a ieși la plimbare, mă întreb:
    „…cerul înstelat deasupra mea și legea morală din mine”.
    Ce taliban o fi zis asta?
    Evident, nu aștept răspuns. Că afară e soare.

  31. Marginalia non turpia Says:

    Of, internetul ăsta. FB. Mă incită să-mi completez documentarea.
    INTERESANT. Comunism și „Secularizare dură”:
    (Nu terminarăm bine pe aci de condamnat comunismul… că iacă!)
    http://www.ziare.com/international/atentat-paris/iubita-redactorului-sef-de-la-charlie-hebdo-declaratii-cutremuratoare-charb-stia-ca-va-muri-1342448

  32. Marginalia non turpia Says:

    FLASH:
    Esența Experimentului Pitești și a altora similare din lagărele comuniste:
    Să accepți ca cele mai intime valori ale tale să fie batjocorite și să participi cu „devotament”.
    (Nicolae Mărgineanu este fiul psihologului Nicolae Mărgineanu – cel care a scris „Amfiteatre și închisori” și a fost un mare om de cultură format în Europa și America, cu orientare politică social-democrată).
    http://www.fenomenulpitesti.ro/demascarea-regia-nicolae-mar…

  33. Marginalia non turpia Says:

    PS. Dacă domnia ta, AVP, consideri că unele postări ale mele sunt off topic, ai acordul meu să le ștergi.
    Îți respect liberul arbitru în calitate de administrator.

  34. AVP Says:

    Nici pomeneală, mesajele tale sunt perfect on topic și le urmăresc cu deosebit interes. E un privilegiu pentru oricine să dialogheze cu un om demn, inteligent, învățat, modest și de o indiscutabilă onestitate.

  35. Marginalia non turpia Says:

    ȘI: OPINII DE UMORIȘTI. SE EXPRIMĂ ȘI EI CUM ÎI TAIE CAPU’. MAI PUȚINĂ CULTURĂ, MAI PUȚIN RAFINAMENT. 🙂

    http://www.catavencii.ro/editorial/o-tragedie-si-o-prostie/

  36. Marginalia non turpia Says:

    MĂRȘĂLUIM CU EUROPA. UNDE? POATE ÎL AUZIM PE NEAGU DJUVARA:
    „Vorbiţi cu un om de 98 de ani și jumătate și Franţa pe care am cunoscut-o este cea de acum 80 de ani. În aceşti 80 de ani s-au întâmplat în toată lumea, dar mai ales în vestul Europei, nişte schimbări dramatice, schimbări de populaţie. Trăim un moment de cumpănă, un moment de mare schimbare în Europa de Vest. Europa de Vest e copleşită de coloniile pe care ea, cu mândrie şi cu inconştienţă, le-a făcut în veacurile trecute şi acum asta se întoarce împotriva lor”, afirmă istoricul Neagu Djuvara, care a fost educat și s-a stabilit în Franţa, imediat după război, într-un interviu acordat Digi 24.
    http://www.evz.ro/istoricul-neagu-djuvara-explica-atentatele-din-franta-suntem-coplesiti-de-musulmani-nu-mai-este-nimic-de-facut.html

  37. Marginalia non turpia Says:

    PS.
    „„Este un fel de răzbunare a soartei împotriva acestor europeni care au vrut să colonizeze lumea întreagă. Francezii au vrut să colonizeze Africa de Nord și au făcut din Algeria două judeţe franceze – Algerie Francaise se spunea, două judeţe franţuzeşti – și uite cele două judeţe, care sunt mai populate decât Franţa şi care se răstoarnă împotriva lor acum, cum au venit grămadă în Franţa, că sunt liberi să vină să circule”, spune istoricul.

  38. Marginalia non turpia Says:

    PERSPECTIVA UNUI TÂNĂR REGIZOR DE DOCUMENTARE.
    „Fraţii Kouachi, înainte de atacul asupra celor de la Charlie Hebdo, au luptat împotriva lui Bashar al-Assad în Siria, sub comanda generalilor americani şi cu sprijinul ţărilor occidentale, inclusiv Franţa. Luptătorii pentru libertatea de exprimare din mass-media îmi spun că nu am voie să vorbesc despre asta, pentru că avem voie să vorbim doar despre victime. În timp ce oamenii de lângă mine ştiu că sunt extrem de mişcat de acest asasinat, nimeni nu are voie să ignore tragedia care se întâmplă în afara Parisului. Datorită unor ţări ca Franţa, cetăţenii din Siria sunt ucişi de islamişti în fiecare zi. Eu sunt împotriva divizării pe criterii „esenţiale” şi „neesenţiale”! Toţi suntem oameni şi toate vieţile sunt preţioase. Opriţi politica imperialistă a ţărilor occidentale. Opriţi violenţa de orice fel. Să încercăm să valorificăm viaţa umană în mod egal şi vom fi mai aproape de o viaţă liniştită împreună”
    ctivenews.ro/dupa-atentatul-de-la-paris-balcanii-se-revolta-un-regizor-sarb-acuza-fratii-kouachi-au-luptat-siria-sub-comanda-generalilor-americani-si-cu-sprijinul-frantei_1880194.html

  39. Marginalia non turpia Says:

    MĂ UIT LA TV:
    IERTARE. EU SUNT MAI PROASTĂ.
    Am senzația că văd Revoluția română în direct. 😦

  40. AVP Says:

    Văzând preferința publicului pentru acest topic am decis să-l promovez la rangul de sticky topic 🙂

  41. Marginalia non turpia Says:

    Ha, ha, ha! Deprinderea cercetătorului de a aduna informație îmi joacă feste. Mă potolesc. Noutăți nu mi-au mai apărut în cale. 🙂

    RELAXARE.

  42. Marginalia non turpia Says:

    PS: Vorba ceea din popor: [Topic, topic], mi te-ai lipit de suflet …

  43. Marginalia non turpia Says:

    CUGETĂRI POST-TRAUMĂ
    Psihologia noastră zice că avem două forme de agresivitate. Una verbală și prin imagini, care lovește și chiar poate îmbolnăvi ori – la limită – ucide suflețelul. Alta fizică, putând răni ori – la limită – ucide corpul.
    Tot psihologia asta a studiat reacția oamenilor la spectacole violente și a observat că există personalități pe care vizionarea le incită la violență și altele care sunt imune.
    Din violența lagărelor naziste ori comuniste, unii dintre cei încarcerați au ieșit violenți și cu dor de răzbunare , alții iubitori de oameni și iertători.
    Freud zicea că e bun catharsisul, teorile contemporane ale inteligenței emoționale zic că e bine să prevenim și să facilităm descărcarea nepericuloasă a violenței.
    Perspective. Oameni și oameni.
    Suntem într-o lume care dorește secularizarea. E OK ca statul și bisericile să nu se suprapună. Totul e să nu dorească a se suprima reciproc, cu pagube colaterale dintre „civili”.
    Dar însă… 🙂
    Există pentru unii dintre noi o lume spirituală, pe care credincioși din biserici diferite o văd în forme diferite și o traduc în simboluri diferite. Ori pe care o simțim în felul nostru unic, prin experiențe unice. Eu una, o experiențiez când fac terapie prin limbaj, că asta e ultima meserie pe care am învățat-o.
    Nu e OK batjocorirea lumii spirituale. Asta ține de secularizarea dură și de lipsa de respect pentru sufletul omului.
    Când SF. Augustin zicea: „Iubește și fă ce vrei”, ne sugera o lume în care Libertatea mea și Responsabilitatea mea pentru sănătatea – de toate felurile – a celorlalți, rezultată din actele mele, conlucrează pentru stabilitatea și viața acestei lumi.
    Când Malraux zicea că „Secolul XXI sau va fi religios, sau nu va mai fi defel”, se referea, înțeleg eu, cunoscându-i biografia, la respectul pentru nivelurile spirituale ale existenței, nicicum la fundamentalismul religios și la bigotism.
    Era un francez de stânga, el. Chapeau!

  44. Observator Says:

    Frumoase si juste cugetari, doamna Marginalia! Sa aveti o zi la fel de frumoasa!

  45. AVP Says:

    Abia acum m-am putut așeza la pc pt Le Violon d’Ingres 🙂 Mai vbim.

  46. Marginalia non turpia Says:

    O seară frumoasă și o noapte bună tuturor!

  47. Marginalia non turpia Says:

    Până la urmă, ieri fu pusă în operă o INTERTEXTUALITATE OXIMORONICĂ, remarcată de cineva pe FB:
    „Paradoxala duminica la Paris. Am avut un Mare mars republican pentru libertatea de expresie, cu luminari aprinse de sufletul unor atei radicali, incheiat pe culmile laicitatii la Marea sinagoga, in timp ce guvernul anunta masuri iminente de supraveghere a internetului” .
    Trăim în postmodernism.

  48. Marginalia non turpia Says:

    Dumnezeu, în toate formele pe care oamenii i le atribuie, are mult umor și sigur ne înțelege. Așa zic cei cu serioase studii și experiențe religioase.

  49. AVP Says:

    DZeu – sau cel puțin Fiul său cel mai Nou & Now – e Planeta-Ou

  50. Marginalia non turpia Says:

    Așadar, Umor intrinsec, existențial. 🙂

  51. Marginalia non turpia Says:

    Pour la bonne bouche, Nicolae Steindhart, mereu viu pe Planeta-Ou:
    IOAN PINTEA, Jurnal discontinuu cu N. Steinhardt, Paralela 45, 2007, p. 145:
    „Atunci când spui cuiva un cuvânt greu, jignitor, batjocoritor, ironic, zeflemitor ești un om crud. Ești un tiran sadea. Provoci Celuilalt suferințe de nedescris. Cuvântul care lovește rănește și e mai tare, mai dur, mai terifiant decât pumnul, palma, piroanele, biciul cu care îți «persecuți» adversarul. Cred că Iisus a suferit mai mult atunci când I s-au aruncat cuvinte de hulă, închipuite și neadevărate, blasfematoare, nerușinate și batjocoritoare și a suferit mai puțin atunci când a fost pur și simplu biciuit, torturat și răstignit …“

  52. AVP Says:

    Mare dreptate are Steinhardt… Însă goe securistrigoe, care nu e mprost, ci doar un maare ticălos, știa bine chestia asta și de aceea m-a tocat ani și ani la spam – deci în mod direct și personal, nefiind interesat ca alții să vadă cât e el de dăștept și de-al draq – nu cu picătura chinezească, fiindcă tot ar fi fost cât de cât uman, ci cu niagara tâlhărească, și numai Domnul, care totuși m-a întărit, știe cât de mult m-o fi lovit (tocmai pe mine, care eram în stare să nu mai vbesc cu Mămica o săptămână după ce mă jicnea cu-o vorbuliță oarecare… 😦 ) Nu suport nedreptatea în niciun fel, dear surioare.

  53. Marginalia non turpia Says:

    AVP, nici eu. Nu o suport nicăieri în lume.

  54. Marginalia non turpia Says:

    Gândul de acum despre ABSURD:
    Sunt demodată.
    Mi se pare absurd să fie nevoie să demonstrăm, și asta cât mai „politically correct”, faptul că în relațiile interumane sunt necesare bunul simț și responsabilitatea. Că nu batjocura schimbă fața lumii.
    Completare: că nu o schimbă în bine.

  55. Marginalia non turpia Says:

    GÂND DE SEARĂ
    Când lucruri faine, migălite cu vocație, din tezaurul unei culturi, ajung să motiveze acte ignobile, se acoperă de mâzgă.
    E nevoie apoi de restauratori care să le curățe și să le împrospăteze.

  56. Marginalia non turpia Says:

    Ei, mai cugetai și eu, azi dimineață:
    „Dacă aș face un test rudimentar de deschidere către spiritualitate aș întreba:
    1. Vorbele și imaginile pot ucide?
    Specificați în ce condiții.
    2. Autorul moral al unei crime este mai vinovat decât cel „material”?
    Specificați în ce condiții.
    3. A ucide un suflet e mai rău decât a ucide un trup?
    Motivați răspunsul.
    DAR NU-L FAC. E „PUERIL” și „INUTIL”. Merg să-mi cultiv grădina”.

  57. AVP Says:

    La toate întrebările tale înțelepții, teologii și juriștii au răspuns deja. Dacă nu mă crezi, întreabă-l pe Mr Google 🙂

  58. Marginalia non turpia Says:

    Păi, testele nu-s pentru ăștia! 🙂
    Și… spusei: „pueril” și „inutil”! 🙂

  59. Marginalia non turpia Says:

    *Și uite, azi am o întrebare prostesc de naivă:
    Sunt „înțelepții, teologii și juriștii” doar niște „înțepeniți în proiect?! 🙂
    *Și încă una, de același soi:
    E mister Google autoritatea intelectuală supremă?
    *Și ultima, tot ca celelalte, vai:
    Avem neapărat nevoie de autorități spre a găsi răspunsuri la întrebări?

  60. Marginalia non turpia Says:

    Ei, în acest context, „risc” să-mi exprim admirația și respectul pentru Andrei Pleșu. Mă bazez pe libertatea de expresie pe care mi-o oferă blogul domniei tale, AVP. Mulțumesc. 🙂
    Motive?
    În articolul de mai jos:
    http://www.evz.ro/efectul-charlie-hebdo-plesu-se-impunge-cu-liiceanu-manolescu-este-plesnit-cu-plagiatul-lui-ponta.html

  61. Marginalia non turpia Says:

    OK, acei caricaturiști fură mari creatori nedreptățiți de Pleșu.
    Eu l-am crezut, că îl știu de meserie critic de artă.
    Cred că nu ar fi vorbit despre Goya cu atâta lipsă de respect al creatorului.

    Da eu nu mă pricep nici la creație, nici la creatori, recunosc. 🙂
    Mai învăț.

  62. AVP Says:

    Vezi că am updatat un pic mesajul anterior… Dacă Pleșu a spus ce-a spus doar pentru că acei caricaturiști erau niște hartiști de doi bani, iar nu pentru că așa trebuia să judece un filozof riguros, atunci el nu e gânditor, ci un simplu cârtitor. Cu alte cuvinte, nu contează, in spe, dacă cei uciși erau niște artiști din petice sau dacă erau niște genii.

    Un punct de vedere care să nu fi putut naște niciun fel de suspiciuni, oricum l-ai fi privit, ar fi trebuit să sune așa (dau un exemplu la întâmplare… oops):

  63. Marginalia non turpia Says:

    Sunt două probleme diferite aici. Una a libertății absolute de expresie, cealaltă a islamismului și teroriștilor.
    Întâmplarea a făcut să se suprapună.
    Pleșu nu are nevoie de apărarea mea. Se descurcă bine singur. 🙂

  64. AVP Says:

    Dacă Pleșu a pus așa problema, înseamnă că e un filozof pârât. Căci cele două probleme nu sunt cele de mai sus, ci acelea pe care le-am evidențiat eu în mesajul f-b : „dacă suntem pentru libertatea de expresie fără limite, nu cumva suntem obligați să admitem și libertatea de conștiință fără limite, inclusiv sub forma manifestărilor fundamentaliste sau talibane ale acesteia ? These are the questions.”

    Dacă acordăm libertate de expresie totală și dacă suntem riguros consecvenți, atunci trebuie să acordăm și libertate de conștiință totală (deci și pentru credința talibanilor mai mult or mai puțin demenți, credință care le poruncește ca atunci când le este insultat Profetul să devină răzbunători inclemenți).

    Sau, așa cum spuneam în finalul topicului de aci – pe care deocamdată n-am de gând să-l continui, sau n-am timp – „tocmai libertatea de expresie, care în epoca modernă a fost factorul principal de progres, se poate transforma de-acum, iacătă, și cel puțin în ipostazele ei radicale, într-un surprinzător obstacol în calea progresului social și moral, în condițiile în care nu toate componentele vieții omenești vor fi fost upgradate la nivelul orei postmoderne în care deja trăim (la next stage). Iar una dintre aceste componente neactualizate, care de altfel e și cea mai importantă componentă a imaginarului social, comparabilă cu dreptul la viață din eșafodajul politic și juridic, statal, e credința omului că, după implacabila sa moarte individuală, oricine are șansa la o nouă viață în împărăția cerurilor.”

    Pe mâine seară.

  65. Marginalia non turpia Says:

    Pleșu nu a pus problema așa, nu e un filosof pârât. 🙂 E un intelectual care gândește. Faptele s-au suprapus așa.
    Iar domnia ta ai perfectă dreptate, în ordinea gândirii.
    Putem adormi liniștiți cu toții. 🙂

  66. Marginalia non turpia Says:

    Un poet sirian, ADONIS, despre libertate:

  67. Marginalia non turpia Says:

    Nu…libertatea e primejdioasă! 🙂

  68. Marginalia non turpia Says:

    Am zis mai sus că libertatea nu e primejdioasă, alte chestiuni sunt, cum reiese din interviul cu Adonis.

  69. Marginalia non turpia Says:

    Acum, iată ceva shocking.
    Vorba filmului, „N-a durat decât o vară”:
    http://www.antena3.ro/…/decizie-neasteptata-a-revistei-char…


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s