Dati un leu pentru un Muzeu

Personal n-am nicio îndoială că până la urmă guvernul va găsi o soluție de conservare în condiții optime a prețiosului fond documentar al Muzeului Naţional al Literaturii Române, aflat momentan în pericol de a fi aruncat în stradă, ca urmare a retrocedării clădirii muzeului către moștenitorii adevăratului proprietar și a impacienței acestora din urmă, cauzată de neplata cronică a chiriei, se pare, pericol care i-a alarmat pe autorii români în viață, ca și pe fanii sau prietenii lor, îngrijorați că n-o să mai aibă unde să-și odihnească oasele de hârtie când o fi să fie…oops. În ultimă instanță, în baza art. 2, alin 1 din Legea nr.182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural național mobil, Statul însuși „garantează proprietatea și asigură, potrivit legii, protejarea bunurilor care fac parte din patrimoniul cultural național mobil”, n-așa ?

Dar – vba aia – până la Sfântul Stat ne mănâncă sfințișorii ăștia mărunți, prepușii temporari ai statului, cum ar veni, care se dovedesc a fi nu doar cam indolenți, ca tot românul iepocal aflat într-un post bugetar, însă și corigenți la istoria României, pe care mai mult ca sigur au buchisit-o la seral după copiuțele unui prof.dr.precar & pleșcar, istorie pe care dacă ar cunoaște-o cât de cât nu cred că le-ar mai sta literații și literatura-n gât. Dacă diverșii funcționari sau demnitari ce pun în talger, pe de o parte, salvarea și păstrarea unor documente fără pereche ale culturii românești, cum sunt cele aflate în custodia muzeului nostru poate cel mai valoros (MNLR), iar pe de alta orice alte chestii din contingent, ar cunoaște & recunoaște rolul pe care l-a jucat literatura română în închegarea și apoi deșteptarea „din somnul cel de moarte” a acestui popor, care de la o vreme pare a se afla cu memoria-i națională în copci, helas, fiind pe cale de a adopta limba și cultura internațională, ba chiar de a emigra definitiv din țărișoara-i bimilenară și a se pierde pentru totdeauna în massa globală, atunci ipochimenii și-ar pune naiba lacăt la gândirea mercantilă or ferentară și-ar pricepe că apărarea și promovarea literaturii române e pur și simplu o problemă de cea mai strictă siguranță națională.

În fond, literatura română înseamnă limba română, înainte de toate, fără de care poporul nostru n-ar fi românesc, ci bulgăresc, nemțesc, franțuzesc sau rusesc, după caz, naz și praz. Sunt convins că pragmaticilor ori mai degrabă meschinilor edili ce ar da lejer bani pentru sport și pentru alte lucruri sau lucrări distractive (nu fără rost și acestea, vezi bine), dar care nu găsesc niciun leu pentru Ateneu sau pentru Muzeu, le-ar părea rău ca proaspăta eroină națională Simona Halep, exempli gratia, să nu poată fi revendicată de pământenii de la Tisa pân’ la Nistru și de aici până la Istru și-napoi, fiindcă ea însăși n-ar vorbi cu genitorii săi în limba cu-ndemnuri pentru vite, poate, dar capabilă și de eminescienele nestemnate, de psaltirile minunate, de hrisoavele pe care ne bazăm drepturile juridice toate și de alte acte, arte și documente de enșpe carate.

Cantemir, Bălcescu, Heliade Rădulescu, Alecsandri, Ghica, Bolitineanu, Kogălniceanu, Maiorescu,  Delavrancea, Goga și alți bărbați de stat, creatori ai României moderne, au fost înainte de toate scriitori. Asta ca să nu-i mai pomenim și pe ceilalți mari literați români, care deși n-au făcut propriu-zis politică, au contribuit decisiv la formarea conștiinței de sine a poporului nostru și la conturarea sentimentului românesc al ființei. Iar pentru urmele trecerii lor pe acest pământ ar trebui să asigurăm nu doar un muzeu, fatalmente strâmt, ci un panteon – da – sfânt.

+++++++++++++++++++++++++++

SEMNAL : a apărut nr.1-2/2014 al prestigioasei reviste braşovene de cultură ASTRA, în care de acum încolo voi ţine rubrica : „Povestea lui Ave„.

16 Răspunsuri to “Dati un leu pentru un Muzeu”

  1. AVP Says:

    Update topic :a apărut nr.1-2/2014 al prestigioasei reviste braşovene de cultură ASTRA, în care de acum încolo voi ţine rubrica : “Povestea lui Ave“.

  2. Marginalia non turpia Says:

    Da, e nevoie de un Muzeu al Literaturii Române și de un grup de oameni devotați și harnici care să lucreze acolo, plătiți omenește. De aste trei lucruri e nevoie: loc, oameni competenți, bani. Și hrisoavele alea ar avea o șansă.

  3. Marginalia non turpia Says:

    Mă bucur pentru rubrica „Povestea lui Ave”. Felicitări și spor!

  4. AVP Says:

    Multumesc frumos. Deocamdată, acolo voi scrie numai amintirile mele de la cenacluri, in special de la Cenaclul de Luni (două episoade pe an). Oricum, prietenii mei Dina Hrenciuc şi Daniel Pişcu au fost pe cât de generoşi, pe atât de inspiraţi – îmi permit să cred…oops – propunându-mi această rubrică. Exact cum ai fost tu atunci când ai scris despre Planeta-Ou şi ai luat iniţiativa publicării acestui op în lumea de hârtie🙂

  5. Marginalia non turpia Says:

    Mulțumesc. Eu am făcut ceea ce ți se cuvenea. Ei la fel, în opinia mea.

  6. Marginalia non turpia Says:

    PS. Acuși termin și o carte despre „Mintea care povestește”. Mai am de lucrat un piculeț doar, la corectare.
    În ea, public și studiul despre „Planeta-Ou”.

  7. AVP Says:

    Când o să apară cartea, să mi-o trimiţi şi mie, da ? Sunt convins că va fi o carte mare, un as🙂

  8. Marginalia non turpia Says:

    Sigur ți-o voi trimite.

    PS. Știai că am scris una dintre cele mai bune cărți despre Nichita Stănescu?
    Așa spun specialiștii. La Timișoara șade la raft, să poată fi iute consultată, așa i-a spus soțului meu cineva de la Universitate. S-a scris aproape singură, cu mare plăcere, în 10 ani.

    Trebăluiesc și la asta de acum de vreo 15 ani. Că eu mai fac și alte munci. Nu din literatură trăiesc.

    Seara bună!

  9. Marginalia non turpia Says:

    Uitam!
    Știi lângă cine stai în cartea mea?
    Lângă IL Caragiale, Ioan Petru Culianu, Sorin Ilieșiu (cu Speranța, o bijuterie de filmuleț grotesc). Mai sunt pe acolo și ceva subiecți ai mei cenacliști și necenacliști, din vremea tezei de doctorat. Despre scheme de cititor și scheme de autor e vorba pe acolo. Teorie literară aplicată.
    Na, că mă promovai! Merci de New Media!

  10. AVP Says:

    Ştii cum se spune: habent sua fata libelli. Deosebirea dintre scrierea ta despre Nichita si scrierea ta despre Planeta-Ou este aceea ca daca despre Nichita tu ai scris dupa alti 100 de auctori-critici si dupa sute de titluri hermeneutice, despre Planeta-Ou ai scris printre primii, daca nu chiar prima, cel putin in lumea de hartie.

  11. Marginalia non turpia Says:

    1. Despre Nichita Stănescu am scris după, dar ALTFEL. Nu m-au influențat înaintașii. Lucruri noi am scris. De aceea e utilă și citită cartea mea. Cand publicam in RITL, un tip din Anglia cerea revista, de la d-na Bușulenga, special pentru studiul meu despre Nichita Stănescu.

    2. E adevărat, despre PLANETA-OU am avut ONOAREA de a scrie prima. Sigur mă vor cita unii ori alții. Pariez!

    Na, că iar mă promovai! Iertare!

    ȘI

    Noapte bună! din partea noastră.

  12. AVP Says:

    Buna ziua!🙂 Cer scuze pt faptul ca nu pot sta mai mult in fata pc-ului. Mi-ar placea sa citesc si eu studiul tau despre Nichita. Ai putea sa-l pui, in serial, pe blogul tau, sau chiar sa-l publici pe my blog, daca vrei.

    Un We odihnitor va doresc, prieteni Meci🙂 Si tuturor celorlalti cititori, desigur.

  13. Marginalia non turpia Says:

    E ditamai cartea. Nu am nimic în format electronic. Poate voi scana câte ceva. Poate voi reedita.
    Mulțumim, muncim pe aici, pe la țară. Mult bine familiei domniei tale și celorlalți cititori.

  14. AVP Says:

    Cum crezi că e mai bine, dear surioare, avem răbdare. Spor la treabă și cer senin.

    Postare noua.

  15. Marginalia non turpia Says:

    Nu reușesc să comentez la postarea despre mIRC. Așadar, scriu aici.

    Voiam să semnalez o SINCRONICITATE: tocmai citesc un roman al scriitorului polonez Janusz Leon Wiśniewski despre o comunicare mai neobișnuită folosind ICR.

  16. AVP Says:

    Din intamplare, inca nu m-am retras pana la ora asta si deci pot repara eroarea (am uitat sa deschid comentariile), cu scuzele de rigoare. Noapte buna !


Lasă un răspuns

