Singularitatea 2

singularitatea 2

Dacă despre Singularitatea 1 m-am lămurit între timp că e doar o drăcuță iluzie optică pe care i-o creează cititorului de Google Maps programul de fotografiere Google Earth (absolut accidental, de altfel, nefiind vorba despre vreo jmecherie publicitară a lui Mr Google, menită a da foc imaginației fanilor de mistere & conspirații extratereste), despre Singularitatea 2 – cum ar veni – se pare că nu știe nici dracu (vba dlui Mărmureanu) ce și cum ar fi fiind să fie, mey, copii, chit că s-ar cam ști că e o chestie unică (și atât!) pe fața sau mai precis subt scoarța Planetei Vii… oops

Aveți în figura din header drăcia, respectiv blocul litosferic relict ce atârnă ca un imens ciorchine de scoarţa de sub Munții Vrancei, bloc ce reprezintă un henorm pietroi, cu-o adâncime de până la 400 km şi o lăţime pe măsură, care la origine a fost parte integrantă a străfundului Mării Tethys, dacă am înțeles bine, a plăcii litice pe care se afla această mare, mai precis, placă subdusă cândva, adică vârâtă forţat sub placile litosferice mai mari din juru-i (aşa cum se vede, schematic, acolo unde scrie 15 Ma), dar care pietroi, în decurs de milioane de ani, s-a desprins succesiv dintre plăcile mai mari subt care fusese vârât, actualmente fiind pe cale de a se elibera total din subducție, așezat în poziție aproape verticală, prezentând tendința de a se scufunda încet-încet în materia mai moale pe care plutesc plăcile litosferice ale Pământului, adică în Asthenosferă, proces care se face cu viteza melcului geologic, deci cu câțiva milimetri pe an, vezi bine, însă la mărimile ce sunt angajate în această ciclopică mișcare și la torsiunile & presiunile ce se petrec acolo, blocul de piatră cu pricina se rupe sau crapă din când în când, provoacând înfricoșătoarele cutremure de la Vrancea, de 7+ Mw pe scara Richter, cam 4-5 pe secol, cutremure care au băgat spaima în generațiile trăitoare preste vremi și jumătăți de vremi pe aceste meleaguri, de aici, de pe lângă Craiova de-acasă, și până hăăt spre Moscova cârciumăreasă… Se crede, astfel, că ruptura sau crăpătura care a determinat cutremurul de la 1802, cel mai cumplit de până acum, de 7.8 Mw, s-a extins pe o suprafață de circa 70 de km din uriașa rocă, de jos, de la adâncimea de 150 km, în sus, până pe la 80 km, iar ruptura din 1977 ar fi avut și ea cel puțin 30 de km lungime, de sus, de la 90 de km, în jos… 😯 Ținând cont de dimensiunile aproximative ale blocului litosferic de la Vrancea, savanții au calculat că seismele provenite din această zonă n-ar putea totuși depăși magnitudinea de 8.00 Mw (din 10), însă veți fi și voi de acord că și la 7.8, când pământul aproape că se vălurește precum marea subt tempestă, e deja cam mult… Tocmai de aceea, blocurile „de oțel și sticlă” din București sunt proiectate, cel puțin după cutremurul din 77, să reziste la o zguduitură cu magnitudinea 8.00, și chiar vor rezista, cu condiția să fi fost concepute și construite ca lumea și să nu se fi făcut „economii” la materialele de construcție și alte cele, așa cum se întâmplă în țărișoara în care cel mai ușor lucru e a fura, helas

În ce mă privește, fiindcă am trăit live, în București, cutremurul din 77 și nu mi-a plăcut deloc ce-am văzut, ce-am auzit și ce-am simțit atunci,  m-am documentat apoi cum am știut (la cutremurul din 77 eram atât de neștiutori, cel puţin noi, tinerii, despre cutremure, încât nici la un minut după terminarea prăpădului n-am realizat, io și tovarășii mei – un cămin întreg de studenți – că tocmai trăisem „cutremurul cel mare”, făcând speculații cum c-ar fi explodat reactorul atomic de la Măgurele…), astfel încât la ora actuală mi se pare un pic ciudat că oamenii care se ocupă numai cu așa-ceva, fiindcă asta le e meseria, şi care dispun de mijloace incomensurabil mai multe şi mai bune decât în martie 1977, încă n-au ajuns să facă o predicție cât de cât exactă a înspăimântătoarelor cutremure vrâncene, care pot afecta națiunea întreagă, ba chiar o bucată bună din lume, chit că predicția asta – după părerea mea – s-ar putea face cumva, cel puțin în cazul Singularităţii de la Vrancea, despre care se știe destul de precis unde e, cum e și cum s-a mișcat „din somnul cel de moarte” preste secole…

12 răspunsuri to “Singularitatea 2”

  1. Marginalia non turpia Says:

    Un domn seismolog numit Mărmureanu estima ca nu vom avea așa curand un mare cutremur. Mie mi-a placut sa-i dau crezare.

    Culmea e ca avusei un soi de telepetie cu domnia ta în seara asta.
    Mergeam spre metrou, după ce lucrasem cu un grup și – brusc – m-am gandit că, din vreme în vreme, diverși specialiști ne spun că ne așteaptă un cutremur maaare.
    Nu mi-a placut deloc cel din 77, așa ca ramân ”fan” Mărmureanu (sic!).

  2. AVP Says:

    Nici eu n-am vrut sa spun altceva, sau crezi ca mi-ar placea…? Am intrebat si io, n-am dat cu paru’…

    PS. Dl Marmureanu e nu doar ing. constructor (in fond nici io nu sunt decat poiet, vba tov baiatului de serviciu, n-asa…?), insa e si fost secretar b.o.b. pe infp (daca nu ma-nsel), functie pentru care nu-l recomanda ingeniul, ci, in cel mai bun caz, tov guvernul…

    Sa speram ca nu e vba decat despre un gest natang al infp, care habar n-are nici macar ce e ala PR.

  3. Marginalia non turpia Says:

    Conform harții de mai sus – dupăApocalipsă, Romania are șanse să renască prin olteni, ardeleni și bănățeni.

  4. AVP Says:

    INFP a bagat la cap, din postarea mea sau altora, faptul ca nu trebuie sa ascunda oamenilor din era New Media realitatea (caci e ca si cum ai baga gunoiul subt pres, observatorul vigilent fiind chiar presul, cum ar veni…), ci e nevoie de transparenta totala, altfel, la un moment nenorocit, s-ar putea isca chiar si rascoala contra celor ce ascund adevarul, fie el si de shit… Cu alte cuvinte, dupa ce INFP setase Livecam-ul de la Muntele Rosu in asa fel incat acesta sa nu mai perceapa minicutremurele (INFP dovedind un moment de f.proasta inspiratie), de ieri l-a setat din nou la nivelul obisnuit, astfel ca nimeni nu va putea spune ca n-a fost prevenit… 🙂

    Unul dintre cele mai interesanta linkuri spre a studia problema cu pricina il gasesti aici:

    http://cutremurnetforum.sd4.eu/index.php

    Adminul de acolo, „GeoX”, desi nu e seismolog de profesie, ci un diletant superior din iepoca Web 2.0, mi se pare mai competent decat toti doctorii de la INFP (exagerez, vezi bine, dar sper ca se intelege ce vreau sa zic…). In era New Media nu mai ai nevoie de doctorate spre a afla ceea ce se invata la scolile cele mai inalte din iepocile celelalte, ci nu-ti trebuie decat ingeniu, care sa-ti tina loc de carte 🙂

  5. Marginalia non turpia Says:

    Ei, taman de aia faceam și eu previziuni postapocaliptice.

    Mulțam de informații.

    Noapte bună!

  6. AVP Says:

    Noapte buna si La Multi Ani de Sf Nicolae 🙂

    GeoX sta cu ochii pe Pietroi, mi-a promis… 😎

  7. Marginalia non turpia Says:

    La mulți ani! – spun și eu, tuturor Nicolailor, Niculinelor, Nicoletelor și tuturor copiilor din noi!

  8. AVP Says:

    Da, aşa să fie! Te rog să-i transmiţi seriosului şi distinsului tău soţ, dlui Nicolae Mecu, urările mele de bine, cu ocazia creştinei onomastici ! Sunt onorat să vă ştiu aproape, mey ! Patria recunoscătoare ! 🙂

  9. Marginalia non turpia Says:

    Da, ne ținem aproape!


Lasă un răspuns

