La moartea eroului Havel

La moartea heroului ceh Vaclav Havel – care a intrat la Judecata de Apoi a next generaţiilor din fanta mereu vie sau actuală a Planetei-Ou după ce şi-a încetat secvenţa-i creatoare din patria-i acum şi pururea recunoscătoare, revenind cu fruntea sus în Virtualitatea de unde ne tragem toţi şi unde ne vom retrage la ceasul hotărât, tale quale – le spun compatrioţilor mei că n-au niciun motiv să se jeneze pentru că ne-a lipsit, cică, un Havel, care să-şi ridice glasul din limba noastră maternă şi din zona noastră de Lagăr contra Molohului colectivist-stalinist ce-a bântuit prin Estul european într-un ev trist, fiindcă, oricât li s-ar părea unora de incredibil, de contra PR-ist sau de caraghios-lăudăros, vă reamintesc c-am avut şi noi un astfel de hero, primus inter pares, aloo, care nu doar că s-a ridicat curajos în apărarea drepturilor omului din Lagărul hipermincinos, aşa cum a făcut Havel cel inimos, dar a rostit răspicat întreg adevărul ce putea fi atunci estimat despre Molohul turbat, într-un fel pe care nici Havel şi nici Walesa nu l-au vizat, deşi ei s-au aflat mult mai aproape atât de aura Occidentului liber şi civilizat, cât şi de forţele ce luptau – pe faţă sau în submersiune – contra Golemului sovietizat.  Când însa tu, răzvrătitul anticomunist de-aci, de pe malul Dâmboviţii roşii, nu ştiai aproape nimic despre lumeea în care-ai irumpt prin gaura de vierme a mamei, recte despre ce-a fost, este sau va fi fiind cu adevarat Iepoca ori Lagarul în care subzistai in integrum izolat, când chiar Şcoala, menită în principiu a te învăţa şi deci lumina, era folosită, din contra, exclusiv pentru spălarea creierelor şi formarea omului nou, n’aşa ?, când deci, închis în cuşca sau baraca ta de biet haftling, fără a avea nici cea mai mică idee despre lumea liberă, despre realitate şi adevăr, ai reuşit totuşi să pricepi ce se-ntâmplă cu tine şi cu semenii tăi – din Lagărul cică Eliberator, n-aşa ? – de-a fir a păr, ba chiar să întrezăreşti luminiţa de la capătu’ tunelului, din viitor, şi mai ales să-ndrăzneşti a striga după ajutor într-un spaţiu în care până şi şoapta părea un clopot de catedrală bubuitor, capabil să te sperie de moarte cu dangătu-i înfricoşător ori baremi să te bage-n boală repejor, ei bine, abia acest fapt înseamnă ceva bun sau demn de a-l arăta tineretului următor, chiar abia ieşit din ouşor, ca pe un elixir decantat din strămoșescul bobor, “aşan’aşa??cum soarbe soarele un nour de aur dintr-o mare de amar(şi petrol…oops).

Bun, şi dacă un astfel de cluster aborigen a existat, de ce n-a auzit nimeni de el, nu doar pe mapamondul de admiraţia cehului Havel sau a polonezului Walesa pe drept iluminat, dar nici măcar pe-al nostrum nat ?? De ce trebuie să fie poporul român în continuare complexat, şi asta numai pentru că Iliescu, Constantinescu, Băsescu, Liiceanu sau Cărtărescu, adică elita oficială, recunoscută şi promovată de eonul criptocomunist viclean contemporanizat, transformat din Spânul de altădat în Nepotul Verdelui-Împărat nord-atlantizat, n-a mişcat, aloo, în Lagărul în care căldicel, vai, a subzistat ? De ce trebuie să roşim în faţa ex-compatrioatei noastre Herta Muller chiar în Ateneul Român, ca şi cum toţi în faţa Răului ne-am plecat ?? Sigur, eu ştiu care-i răspunsul şi că atâta timp cât Spânul va fi proprietarul aproape exclusiv al Mediei care cică s-a privatizat şi s-a emancipat aceasta nu va sufla o vorbuliţă despre harap-albu’ în fontana de la Berevoieşti sechestrat, dar tu ce părere ai, internautule (care de-acuma poţi să fii egalu’ mediei făcătoare de legende de zmei or de zei, numai să vrei), a… ?

+++++++++++++++++++++

Post scriptum : etichetele de mai jos reprezintă lista de dizidenţi români din Raportul Comisiei Tismăneanu.

20 răspunsuri to “La moartea eroului Havel”

  1. Stely Says:

    AVP ,
    Parerea mea o stii si tu , si o mai stiu inca multi altii . Stii bine ca am fost si sunt inca suparata pe toti cei care se prefac ca nu vad adevarul acolo se afla de f,mult timp. Da ,faptele tale nu au fost mai prejos decit ale lui Vaclav Havel. Doar ca a existat o mare diferenta . Colegii intelectuali ai lui Vaclav Havel i- au fost alaturi cind a trebuit ,intrucit au fost aproape la fel de curajosi ca si el . Daca nu erau ei ,nu era nici V. Havel.
    Tot asa am putea spune ca ,daca n-ar fi fost Primavara de la Praga ,n-ar fi fost mai tirziu nici Vaclav Havel.
    Dar ,daca Vaclav Havel ar fi fost roman,mai mult ca sigur ca nu s-ar fi auzit de el. Ar fi avut acelasi tratament ca si tine.
    p.s. imi pare rau ca nu am putut sa scriu mai mult si mai consistent ,dar sunt cam pe intuneric din motive tehnice. Am scris acest comentariu cu mare greutate ( pe bijbaite ) ,iata … 🙂

  2. AVP Says:

    Multumesc pt consolare, Stely, dar spre a nu exista confuzii datatoare de verde supalare rumaneasca, precizez – asa cum rezulta de altfel si din etichetele pe care le-am adaugat – ca nu m-am referit la mine, ci la o specie mai rara de rumân, ca sa zicem asa 🙂

  3. Stely Says:

    Ce ciudatenie ! Crezusem ca l-am pierdut si vad ca a iesit ,ba si dublu.
    Nu vad aproape deloc . Sint aici cu doua lminarici mici .

  4. AVP Says:

    Da’ ce-ai patit, s-a luat numai lumina de la bec ? Caci vad ca Netu merge ?

  5. Stely Says:

    Da,desigur ,dar am cam simplificat .Maine ,daca am timp ,voi f mai explicita .
    P.S. Sterge te rog dublura .

  6. Stely Says:

    Da mi s-a stricat lustra si abia maine o vom repara .Din pacate nu am nici o veioza in casa.

  7. AVP Says:

    Nicio problema, draga Stely. Pe maine.

  8. skorpion Says:

    poate exista diferente dintre romani, pe de o parte, si cehi, polonezi etc, pe de alta parte?!

    romanii sint mai solitari,
    cehii, polonezi mai solidari…

    posibil

  9. Goldmund Says:

    ‘Havel = Libertate’
    Textul tau de mai sus, AVP, e o super-creatie.

    Personal, nu am nici un hadicap, in fata nimanui, fie el/ea si Frau Herta Müller, daca ma uit in urma mea, la poporul meu. Stalinismul romanesc este considerat (printre istoricii germani)ca una dintre cele mai cumplite si barbare dictaturi de pe Continent, iar daca un erou de la Revolutia Romana de la 1989 nu credea la acea data in puterea Securitatii(care hidra – mitologic – s-a regenerat si dupa 1989) e explicabil doar prin teribilismul si lipsa experientei unei fragede tinerete, erou care de fapt nu-si poate explica nedreptatile care au urmat Revolutiei(sau poate tocmai de aceea nu-si poate explica o evolutie a istoriei, subapreciind puterea Securitatii, Politiei Politice de atunci!) Asta nu inseamna ca Securitatea nu a fost omniprezenta in viata nostra inainte de ’89, nu a fost politie politica si nu a fost lipsita de orice scrupule in apararea privilegiilor comunistilor.

    Un regret greu de descris m-a cuprins cand am aflat ca a plecat dintre noi un scriitor, un politician si un erou al ‘Revolutiei de Catifea’, Vaclav Havel.
    In primavara anului 1989 Havel a organizat o mica miscare a caror membri doreau sa depuna flori acolo unde si-a dat foc un alt erou ceh, studentul Jan Palach. Havel e arestat – pentru a cata oara? – pentru gestul lui. Imediat dupa acel moment, peste tot in Praga, pe multe ziduri a aparut inscriptia ‘Havel=Libertate’. Din acel moment in Cehoslovacia comunismul nu mai poate supravietui, nu in centrul Europei.
    In ultimii 20 de ani, Vaclav Havel a fost instanta morala a tarii sale, In momentul in care Primul Ministru Klaus isi da demisia pentru niste bani donati partidului sau, Havel a spus in public ‘in aceasta tara domneste ideea ca se merita a minti si a fura’…..Era vorba de Republica Ceha!

    PS
    imi cer scuze pentru ultima mea postare (eram foarte obosit)

  10. Stely Says:

    Goldmund .
    „imi cer scuze pentru ultima mea postare (eram foarte obosit)”
    N stiu de ce trebuie sa-iti ceri scuze. Poate noi (eu mai mult ca sigur ) ar trebui sa ne cerem scuze ,pentru ca ” in ultima ta postare ” ne-ai povestit de nenorocirile facute de stalinism, bunicului si parintilor tai ,iar eu desi am fost impresionata nu am scris nimic. Te asigur insa ca am apreciat tot timpul postarile tale . Cea de acum este excelenta. Din pacate nici acum nu pot sa scriu mai mult .

  11. AVP Says:

    Are dreptate Stely, Goldmund. Postarile tale, departe de a ne crea vreun disconfort, sunt stenice.

    Nu, Skorpi, e vba pur si simplu de o politica deliberata a celor care au (re)cucerit puterea in 89 (si pe care o detin si de atunci incoace). Iar Media – prin care s-ar fi putut promova personalitatile anticomuniste independente si nesantajabile – este in intregime in mana lor, chiar si azi. Singura bresa in „sistemul ticalosit” e internetul, dar daca si noi, internautii, ne prindem tot in retelele si increngaturile lor de pe Net, in loc sa ne formam proriile noastre retele si sa ne promovam propriile noastre interese, nu mai e nimic de facut.

  12. skorpion Says:

    AVP,
    de acord cu tine despre cele pomenite de dupa 1989….
    si ce s-ar putea face?

    n-as fi atit de pesimist..
    ce parere ai despre Noua Republica?

  13. AVP Says:

    Skorpi, mi-am spus parerea deja… In fond, ce deosebire e intre M.Neamtu sau A.Vacaru, ce m-au sters de pe lista lor de Feisbuc doar pentru ca le-am pus niste intrebari mai incomode (iar in fapt pt ca probabil cineva – nu spui tzine, persoana insemnata… – le-a sugerat s-o faca…ups) si rumânu boagiu @goe, care tocmai ma-njura apasat, pentru a mia oara, printre gard sau rumanu celalalt, si mai neaos, @humor, care dupa ce si-a asigurat – prin linguseli si momeli de care s-ar fi prins si un copil ambuscat, vai…- „neutralitatea” altui ruman (din intamplare si dizident, si coleg-poet, cica…), a inceput apoi sa ma injure linistit si de acolo, ca si cum s-ar afla in paragina de pe Troaca lu Goe…? Ei bine, da-mi voie sa nu cred nicio iota in noua ta republica, atata timp cat ea se comporta atat de iresponsabil – ca sa nu zic infantil – fata de redactorul „Apelului catre Europa” si de autorul „Poemului de otzel”… 👿

    Pe maine.

  14. skorpion Says:

    da, comportament infantil…
    noapte buna!

  15. AVP Says:

    Sorine, Romania a avut un super Havel, nu doar un Havel, dar n-a avut cu cine (daca inteledzi ce vreau sa spun… :))

    Craciun Fericit si tie.

    http://www.contributors.ro/cultura/lectia-lui-havel-despre-sentimentul-oceanic-si-revolutia-existentiala/#comment-45848

  16. sorin cucerai Says:

    AVP, la mine „Havel” e o metafora pentru disidenta organizata, capabila sa negocieze transferul de putere. Noi am avut doar disidenti individuali.

    Daca nu ne mai auzim pina la anul, La Multi Ani! Mai bucura-te si tu, nu sta tot timpul asa incordat:).


Lasă un răspuns

