Biografia mea despre Christ

În anii 70, pe când încă nu depăşisem complect faza mistică a existenţei mele (care a durat de prin 73 până prin 77, c-un maximum în 74, la 24 de anişori…oops), eram hotărât să scriu o biografie a lui Christ aşa cum mă pricepeam io pe-atunci, chestie din care am găsit  în maldăru-mi de manuscrise doar primele 5 pagini, dar probabil că vor fi existat şi altele (în orice caz nu prea multe, fiindcă mi-amintesc că m-am oprit la scurt timp după ce începusem, furat de alte priorităţi ale clipei de creaţie şi cu gândul că voi reveni urgent asupra grandiosului subiect, păi cum naiba, însă acest lucru nu s-a mai întâmplat, vai…). Fiindcă o parte din rarissimul manuscris a fost greu lizibilă chiar şi pentru mine, darmite pentru pleectisiţi-mi cetitori, am făcut efortul suplimentar de a-l transcrie (manuscrisul este însă disponibil şi-n scan, pentru cine e curios să-l vadă).

***

A venit un om care fusese maimuţă : a venit o maimuţă care va fi om. Numele ei era „maimuţă-om” : numele lui va fi Moise.

Moise era frumos şi înţelept  înaintea maimuţelor : de aceea era puternic. El va fi numit „preot” şi „conducător” şi va da Lege.

Legea e „Vechiul Testament” care s-a dat Protopărinţilor, fiii maimuţei, ca să crească şi să se înmulţească ei şi sămânţa lor. Un NOU isbucnea din Capul maimuţei, ca un corn de miel, şi acest adaos plăpând la Natură se susţinea prin Lege. Aşa a început Istoria: în fruntea Naturii, unde se născuse un Nou.

Istoria sau guvernarea Legii: raiul mulţimii eurilor. Ceea ce abia se născuse din Natură – spiritul – trebuia să fie păstrat, şi aceasta s-a făcut prin eu. Cine sînt eu ? Un individ ce poartă spiritul, dar nu în tot corpul, ci numai în cap. Ca o lumânare sau ca o făclie: ceara se topeşte, dar flacăra trece din trunchi în trunchi şi aprinde Biserica. Aşa tot omul : corpul său se topeşte, dar spiritul trece din fiu în fiu, în Umanitate. Această uniune dintre corp –  care e vechi în Natură – şi spirit (ultimul venit în Natură) s-a numit „raţiune” – sau corpul spiritului: temeiul Legii, fundamentul societăţii, numele eului. Spiritul, ca un copil, abia învaţă să meargă, şi el, după ce s-a îndepărtat puţin de maică-sa, calcă temător pe carnea forotindă  a eului, gata-gata să cadă. Este un început de viaţă spirituală, după cum a fost un început de viaţă materială, Alfa şi Omega.

2.

A venit un om în popor şi poporul s-a îndepărtat scârbit de el, strigând: „Are drac!” Căci el zicea: „Pregătiţi calea Domnului!”

Mulţimea nu iubea şi nu accepta ca Domn decât pe acela care îi da Lege sau Viaţă : iar omul ăsta mai nou vestea un alt Domn şi o altă Lege. Căci, zicea el, dacă a fost un Domn şi o Lege, va fi şi un alt Domn şi o altă Lege.

Omul acesta era prooroc, dar poporul l-a omorât cu pietre, căci ceea ce spunea el era împotriva Legii ce guvernează mulţimea. El era singuraticul, vestind Legea Marelui Singuratic : legea spiritului. El nu propovăduia împotriva Legii, ci în continuarea Legii, dar poporul, care nu putea ieşi din Lege, l-a urît.

3.

Într-o cetate din Galileea, numită Nazaret, trăia o fecioară logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David. Numele femeii era Maria. Aflând că e însărcinată, ea  a plecat în grabă spre munţi, într-o cetate a lui Iuda, la o rudă a sa, Elisaveta, nevasta unui preot din ceata lui Abia. Maria, care venise la Elisaveta ca să se plângă de ruşinea pe care i-o făcuse Domnul şi ca să se sfătuiască cu aceasta, a aflat că şi Elisaveta, deşi era bătrână, era însărcinată în luna a 6-a. Maria a rămas împreună cu Elisaveta cam trei luni, apoi s-a întors acasă şi s-a măritat cu Iosif.

În vremea aceea a ieşit o poruncă de la Cesar August : să se înscrie toată lumea (înscrierea aceasta se făcuse întâia oară pe cînd era guvernator în Siria, Quirinius). Toţi se duceau să se înscrie, fiecare în cetatea sa. Iosif s-a suit şi el din Galileea, din cetatea Nazaret, ca să se ducă în Iudeea, în cetatea lui David, Bethleem, să se înscrie împreună cu Maria, nevasta sa. Pe cînd erau ei acolo, s-a împlinit vremea cînd trebuia să nască Maria : şi ea a născut un fiu, l-a înfăşat în scutece şi l-a culcat într-o iesle, pentru că în casa de poposire nu era loc pentru ei. Nişte păstori din Bethleem, care veniseră şi ei să se înscrie, au văzut copilul din iesle şi care avea o înfăţişare neobişnuită, cu ochii vii şi capul foarte mare, şi au spus apoi în tot ţinutul cum o femeie din Nazaret, care venise să se înscrie, născuse într-o iesle, în Betleem.

Cînd a venit ziua a opta, în care trebuia tăiat copilul împrejur, părinţii săi i-au pus numele Isus. Şi cînd s-au împlinit zilele pentru curăţirea lor, după Legea lui Moise, Iosif şi Maria au adus copilul la Ierusalim ca să-l înfăţişeze în Templu, după cum este scris în Legea evreilor.

În Templu se afla un om numit Simion, un bătrân foarte religios şi cam senil. Acesta, văzând înfăţişarea copilului, care stătea în braţele mamei sale ca un mic monstru fascinant, cu capul mare, cu ochii umezi, hipnotici, a venit spre ei, a luat copilul în braţe şi a început să-l laude zicând că un copil ca acela nu s-a mai văzut ; şi el a spus adevărul fără să vrea. Tot aşa a vorbit şi o femeie, Ana, bătrînă de 84 de ani, care toată viaţa de cînd murise bprbatul ei nu se depărtase de Templu ; Ana, privind copilul acelei femei, a început şi ea să-l laude şi să vorbească despre el tuturor celor ce aşteptau acolo. Iar mama lui şedea şi-i asculta mirată şi sfioasă şi mîndră în acelaşi timp, înduioşată de entuziasmul lor. Şi după ce au împlinit tot ce arăta Legea, Iosif şi Maria s-au întors în Galileea, în cetatea Nazaret.

4.

Copilul Isus era ca toţi ceilalţi copii, atîta doar că avea capul cu mult mai mare decît ar fi fost frumos şi firesc, iar mîinile dezgustător de subţiri, ca nişte filigrane de carne. Sub arcadele puternice, ochii erau rotunzi şi vii, înotând într-o apă lucitoare, parcă lăcrimând. Obrazul rotund, nasul drept şi gura fină dădeau feţei un aer de nobleţe suavă, blîndă şi copilăroasă, provocînd tuturor celor ce-l priveau o simpatie frenetică din prima clipă. Era înfăţişarea unui copil foarte viu, înflăcărat şi imaginativ, atent, fabulos, hipersensibil. Imaginaţia bogată îl făcea sfios, chiar fricos faţă de orice „străin”, lucru sau fiinţă, care lua în ochii lui proporţii fantastice, ceea ce îi provoca imediat sfiala sau teama, odată cu o imensă curiozitate. Dar ceea ce era într-adevăr caracteristic firii acestui copil era un amestec ciudat de cruzime şi blîndeţe : copilul era în stare să ucidă cu voluptate o vrabie, iar apoi să plîngă de mila ei zile în şir, neconsolat ; şi ori de cîte ori avea prilejul să ucidă, el ucidea, iar ori de cîte ori avea prilejul să plîngă de milă, plîngea… Ca semn aparte pe trup, el avea un mic neg, ca o aluniţă, pe pieliţa organului bărbătesc, ceea ce i-a făcut pe toţi să exclame, cînd copilul a fost tăiat împrejur, e e însemnat.

14 Răspunsuri to “Biografia mea despre Christ”

  1. Stely Says:

    Hmm… Pacat ca n-ai continuat biografia , intrucit vad ca desi ai respectat litera evangheliei privitoare la nasterea Lui , ai incercat sa aduci ,dupa parerea mea, completari in ceea ce priveste copilaria Sa ,imediat dupa reintoarcerea in tinutul Galileei i- Nazaret ca sa se” implineasca ceea ce fusese vestit prin prooroci :El va fi Nazarinean .” Vad ,deasemenea, ca de aici in colo incerci o noua viziune despre copilul Isus , atit ca infatisare cit si ca trasaturi temperamentale …De fapt despre copilaria lui Hristos nu prea se gasesc date in Noul Testament . Este interesant cum il descrii pe micutul Isus :un cap” mai mare decit ar fi fost frumos si firesc ,iar mainile dezgustator de subtiri ca niste filigrane de carne” …
    Eiii , cred insa ca nu pe El (pe Isus) incerci tu sa-l descrii aici ,ci pe „Noul” . 🙄 Mi-am inchipuit asta vazind deosebirile ,nu numai in ce priveste infatisarea sa ,ci si in unele trasaturi ale „firii „sale :” Dar ceea ce era într-adevăr caracteristic firii acestui copil era un amestec ciudat de cruzime şi blîndeţe : copilul era în stare să ucidă cu voluptate o vrabie, iar apoi să plîngă de mila ei zile în şir, neconsolat ; şi ori de cîte ori avea prilejul să ucidă, el ucidea, iar ori de cîte ori avea prilejul să plîngă de milă, plîngea…”
    Nu stiu daca ceea ce cred eu este adevarat ,dar alta explicatie nu am ,decit ca in momentul abandonarii ti s-a prefigurat Ideea despre ” Noul – Eu Sunt „… Si asa ai inceput sa scrii mai intai „Despre primu si al doilea „,”Istoria unui om in cifre” „Evanghelia dupa mine ” ,apoi urmarea : „Planeta Ou.. „Ziua Mea vine ca un hot „.
    p.s. Interesant ce spune intr-o singura propozitie @gabhry-el ,dar ce pacat ca nu vrea sa dezvolte ..

  2. AVP Says:

    Interesante observatii, Stely, chiar ciurprinzator de acute pentru un critic amator… oops. Cat despre Gabi, ca dascal filosof ce sa faca si el ? Incearca sa ma bage volens-nolens intr-o schema didactica, intr-o Tabla uniformizatoare, intr-o serie clasificatoare, pai cum dreaq. Adrian Merfu, mai putin avansat in ierarhia dascaleasca, dar c-un caracter mai franc si c-un spirit mai permeabil, poate tocmai din aceasta pricina sau a unei educatii mai speciale, probabil, a spus fara fasoane si fara rezerve despre ce-i vorba, cu-o onestitate intelectuala ce-i face onoare. Dascalii de filosofie mai titratti si chiar filosofii renumiti au suficienta stiinta pentru a recunoaste ideile altor ganditori intr-un op sau altul, da, dar asta nu le garanteaza absolut deloc, aloo, ca-n momentul cand vor da peste un op cu-o viziune genuina sau preste un corpus de idei originale dintr-un op altfel incadrabil intr-o serie didactica oarecare vor avea organ propriu pentru acea viziune noua. In fata unui astfel de op toti cititorii / perceptorii sunt egali : Stely vs Gabi, indiferent de doctoratele in filosofie-filologie et alii alele, bre…🙂

    Hai ca mai vbim mai spre sear, surioara. Acum tre sa fac o incursiune in realu necesar.

  3. carco Says:

    Observ ca din tot ce scrii,nu rezuta clar cum vezi tu aparitia cosmosului real:materia ,viata si ”spiritul” in diversele lui intelesuri !
    Din tot ce ai scris(atit cit am lecturat eu)rasbate incercarea de a impaca cele doua teorii,teista si materialista,lucru imposibil in conceptia a 99% dintre savanti!
    Teoria ta contrazice flagrant si tezele religiei si pe cele ale materialismului.
    Mai sint unii care spera ca descoperirea si descifrarea tainelor ”bozonilor”’particula zisa lui d-zeu,v-a unifica cele doua teorii!
    imposibil:explicitate corect,stiintific,cele doua teorii se exclud total:una spune ca exista si e creatoare o forta imateriala,constienta,volitiva si atotputernica,cealalta,ca doar materia si un set de legi fizico-chimice stau la baza universuklui

  4. carco Says:

    Diferenta capitala intre cele doua teorii ,e ca prima decreteaza primatul spiritului in actul creatiei materiei si a vietii,iar cea de-a doua ,pe cel al materiei,de unde rezulta ca asa -zisul spirit apare muuuult mai tirziu dupa aparitia vietii,nemaivorbind de cea a materiei!
    Parca te si vad in clipa suprema,fericit ca ai grasit si ca fiinta suprema exista!
    bafta,da cre ca o sa ai o surpriza neplacuta!

  5. Stely Says:

    AVP,
    Eu sunt măgulită că „observatiiile” mele te-au ” ciurprins” plăcut? . Cred însa că esti nedrept cu @gabhry_el ,cînd spui că vrea să te bage într-o anume „schema didactica ” atribuindu-ti ideile unor filozofi sau gînditori . Consider că asemanarea cu Orfeu este altceva decît o simpla încadrare într-o „Tablă uniformizatoare”. Orfeu a rămas în mitologie pentru puterea sa de a îmblinzi natura prin cîntarile sale ,dar si prin curajul de a coborî în infern pentru a-si salva sotia (dragostea).Orfeu a fost la timpul lui un fel de Isus .Isus nu s-a scarificat tot din iubire ?. Cuvintul lui nu a adus „Noul „? Nu cu ajutorul cuvîntului l-a convins pe „Ispititor ” (diavol -Vechiul -asa cum spui tu) că el este Fiul lui D-zeu ? :”Dacă esti Fiul lui D-zeu ,porunceste pietrelor să facă pâni .”Drept răspuns Isus a spus :”Omul nu traieste numai cu pâni ,ci cu orice cuvînt care iese din gura lui Dzeu „.
    Dupa părerea mea Cel ce se lupta cu o gîndire Veche(mentalitate) prin puterea cuvîntului său si are curajul să „coboare în Infern ” (sa se sacrifice) pentru un ideal si un Bine general ,. este Noul. Asa cum ai spus tu ,iar eu te-am crezut, este vremea să se scrie o noua Carte a Cărtilor .
    p.s. îl rog pe @gabhry_el să mă scuze ,dacă am interpretat gresit ceea ce a spus aici: „toata opera ta sta sub semnul lui Orfeu ” . Poate s-a referit la ceea ce a constituit mitul lui Orfeu si cum a fost interpretat(orfismul) de filozofi sau gânditori.Am citit ceva despre „oul cosmic ” , despre succesiuni sau „dezmembrări” etc.. Hai că-i dau drumul asa si merg să văd ce am retinut din mitul lui Orfeu. Dar poate vine @gabhryel să mă salveze … 😳 Nu mă supăr dacă mă contrazice . Păi ce ,m-am supărat cînd a spus despre mine că sunt genul de „fan” care este în stare să ucidă pentru cel 😉 căruia îi” idolatrizez „poezia ? 🙂

  6. AVP Says:

    @carco, dac-ai ceti toate linkurile de la acest tag poate că te-ai mai dumiri un pic:

    http://ro.wordpress.com/tag/planeta-ou/

    Iar dacă ţi se pare prea mult ce-ţi cer, stai naiba în banca ta🙂 Subiectu e muult mai vast şi mai complicat decât îţi închipui.

    @Stely, pleease… oops. Gabhry_el e baiat mare şi vaccinat, ba chiar prof.dr. în filosofie, dacă nu cumva greşesc, si poate să se descurce şi singur…🙂

  7. gabhry_el Says:

    Stely

    Maestrul crede că i-am răpit unicitatea pentru că l-aş fi înghesuit într-un sertăraş….:)
    Acelaşi lucru l-aş face şi dacă aş spune că e genial poet : tot într-o categorie l-aş îngrădi.
    Şi-apoi, Doamne iartă-mă, e degradant apelativul de „presocratic”?
    Cît despre Orfeu, de bună seamă mă refeream la misteriile sale, pe care încearcă să le surprindă şi AVP în cînturile sale, căci cînturi sunt, nici proză, nici versuri, sau şi proză şi versuri, şi raţional şi iraţional, şi ştiinţă şi mistică, aşa cum sunt unul şi acelaşi lucru tatăl şi fiul, omul şi maimuţa, unul şi multiplul, oul şi Cosmosul, Alfa şi Omega.

  8. Stely Says:

    Aha, uite că „salvarea ” a venit !! 🙂 Multumesc gabhry_el… Tocmai ce-mi pierdusem elanul să mai merg după căutari . Hmm … fuse una caldă ,una rece . 😳 Datorită tie merg ( acum) la culcare linistită .Noapte bună !

  9. AVP Says:

    Dragul meu gabhry_el, stii bine că n-am vrut decât să te tachinez…🙂 Altfel, apreciez în mod deosebit calitatea discursului tău, fina şi temeinica erudiţie, dar mai ales stilul de scriitor născut, iar nu făcut. Rămânem pretini🙂

  10. AVP Says:

    Stely…🙂

    Pe maine, my friends.

  11. Sorin ILIESIU Says:

    Stimate Domnule Padina,
    Va multumesc pentru publicarea utimelor texte scrise de mine. Sa fie intr-un ceas bun!

    Multumesc de asemenea celor care le-au citit si le-au comentat.

    Aştept cu interes noi espisoade din Povestea lui Ave.

  12. gabhry_el Says:

    uf, bine că n-a fost un Apel… (la noi episoade din Povestea lui Ave):mrgreen:

  13. Stely Says:

    O sursă de sănătate pentru cei care practică grădinăritul , dar mai ales cînd produsele rezultate sunt bine preparate de o gospodină harnică si pricepută . 🙂
    http://medlive.hotnews.ro/gradinaritul-sursa-de-sanatate-fizica-si-psihica.html#.Th6UW3fVrCA.facebook
    p.s. L-am pus întâi pe facebook si vazînd că nu-l bagă nimeni în seamă, l-am adus aici ca un fel de dedicatie pentru cei pasionati. 😉
    pps. astăzi am făcut ciorba de legume ,acrită cu bors făcut în casă . oops
    Apropos ,”Va multumesc pentru publicarea utimelor texte scrise de mine. Sa fie intr-un ceas bun!”
    Adica ,d-l Sorin Iliesiu are vreo sperantă la un răspuns bun din partea lui Putin &Mendeev ? Eu aşa înteleg că înseamnă . Dacă numai la asta se referă atunci îi zic si eu succes !

  14. AVP Says:

    Bine aţi revenit, dle Sorin Ilieşiu. Unii credeau că n-o să mai treceţi niciodată pe-aci, dar uite că nu e aşa.

    Postare noua.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s