Lăsaţi-i să cânte !

Aveam, eheu, buimaca vârstă de 15-16 ani, când, cu glagoria-mi de atunci şi cu inomabilu-mi idealism dintotdeauna, m-a pus naiba să ţin partea unui megieş, într-o ceartă pe care acesta o avusese cu taică-meu şi în care vecinu avea perfectă dreptate, de altfel… Ceea ce nu l-a împiedicat pe taika să nu-mi mai vorbească o săptămână după aceea, iar pe maika n-a oprit-o să mă facă albie de porci şi să mă pună apoi la aspru conovăţ, în perioada de supărare a lui pater familias. Geaba încercasem eu să arăt Rădăcinilor mele (cu fervoarea/ luxurianţa/ demenţa argumentativă a imberbului) că am dreptate şi aşa şi pe dincolo ; maika n-o ştia decât pe-aia: „Tu trebuia să ţii cu tac-tău, obraznicule !”

Mă întreb: dar dacă şi-acu e la fel ?! Dar dacă, în cearta înnoită dintre ai noştri şi megieşii unguri, trebuie să ţinem musai cu vătrăii neaoşi, chiar dacă ăştia sunt nedrepţi, troglodiţi, securişti şi aşa mai departe ?! Dacă, doamne dumnezeule, ăştia au dreptate atunci când ne acuză de trădare ?! Căci ignobilii ăştia (care sunt totuşi din neamu nost’) ar putea să zică: „Ce vă pasă vouă, lepădăturilor, de argumentaţia bozgorilor sau de sufletu lor, lua-l-ar dracu’?! Voi trebuie să ţineţi nesmintit cu ai voştri!”

Mă întorc însă la cearta lui taică-meu cu vecinu şi zic şi eu: dacă n-aş fi dovedit atunci, la 15-16 ani, stupidu-mi (dintr-un anumit punct de vedere) spirit conciliator, ce s-ar fi întâmplat?? Ei bine, probabil că taică-meu ar fi fost scutit de replica jignitoare (a vecinului) că până şi fiu-său îi este împotrivă, fiindcă (până şi un copil) vede de partea cui e dreptatea, însă în această situaţie casele/neamurile noastre s-ar fi dedat precis la păruială, de la păruială la par, de la par la topor, cu onoare şi omor…! Sau, nu ?!

Vor oare tovii şi băieţii să ne încăierăm într-adevăr cu bozgorii ? Dar, bre, fiind vorba de o dispută pe viaţă şi pe moarte, cum o prezintă chiar vătrăii neaoşi, suntem siguri, măcar, de victorie ?! Moş Teacii ăştia, fălcoşii şi sprâncenaţii ăştia cu saint-cyrul la Fane Babanu, or să răspunză în cor că „da!”, dar îi mai crede cineva?

Ultima soluţie realistă e să scăpăm cât mai urgent de ciuma roşie şi de-ai săi şobolani, dar cum naiba să o facem ?! E musai să demasificăm, de exemplu, iadu în care (vorba vine) trăim, să-l descentralizăm şi să-l destandardizăm, pentru a-i reda, cât de cât, o faţă nu umană, ci suportabilă. În acest sens, acordarea unor drepturi normale minorităţilor (de tot felu) contribuie la dezinfernizarea pe care avem a o face, dacă vrem să scăpăm mai repede de belea. Căci beleaua e chiar Statu de tip Comunist (SC), apocalipticu Kastel Roşu (KR), cel mai grotesc Patron (P) al tuturor timpurilor, Monopolistu Monopoliştilor (MM), Kapitalistu (K) ăl mai sadea… Acestuia trebuie să-i tăiem rapid ghearele, până i le vom lăsa boante de tot, ca să nu mai fie tentat să ni le înfigă în beregată şi să ne sugă sângele… Creşterea autonomiei Localităţilor – iar nu a Provinciilor, idee învechită –, până inclusiv la înfiinţarea unor guverne cu largi atribuţii la Caracăl, Teslui, Vai-de-ei şamd ar fi un bici grozav pentru banditu, hipercentralizatu Aparat de Stat (AS !) de până acu şi l-ar pune una-două cu botu pe labe. Maghiarimea ardeleană să facă bine deci să ceară autonomie sporită în Târgu-Secuiesc sau aiurea, iar nu în Ţara (se)cuiului lu Pepelea (cum s-a spus), ce ar reitera nostalgia fudulei lor naţii, căci „naţiunea” (şi ea) şi-a trăit traiu, şi-a păpat mălaiu… Iar dacă bozgorii vor să psalmoldieze (copii neînţărcaţi) nu ştiu ce hymn în besericele lor papistaşe, în casele sau în şcolile lor, lăsaţi-i să cânte, numai să plătească ! vorba lu Mazarin. Dacă ei cer, în Ardeal, Universitate în limba bozgorească, de ce n-ar avea dreptu să o facă? Nu de alta, dar unele dintre actualele universităţi ardelene au fost înfiinţate chiar de strămoşii lor, încă de pe timpul când ai noştri, deşi majoritari şi urmaşi ai Romei, se ocupau cu transhumanţa şi – mai ales – cu băciţele. Ăia se străduiau din greu să implementeze cevaşilea civilizaţie, nişte structuri statale mai de doamne-ajută, munceau pe rupte, cum ar veni, ca orşice neam nou şi sărăcan, pe când Rumânu , leghiune bătrână şi sătulă de „toate cele”, sta rezemat în bâtă în out de istorie, valah tot atât de împuţit şi de nobil, în lenevia sa funciară, ca şi străbunu său, legionaru roman…Boicotu valahului asupra istoriei (politice) fu chiar atât de original, încât, dacă nu s-ar fi trezit regele ăla bozogor care să-i poroncească unui Anonymus Notarius nu ştiu ce cronică de familie, nici că s-ar mai fi auzit de ai noştri până la Diploma Ioaniţilor…

Scurt pe doi, afirm că datorăm maghiarimii ardelene multe, mai puţin, bineînţeles, Ardealu, care e rumînesc…Faptu că noi suntem de trei ori mai mulţi aci, decât ei, arată că suntem de trei ori mai futaci şi cu asta basta… 🙂

Iată însă că acu, când încopciez prezentele-mi rânduri şi când mâna-mi fofilează pe plaivas după 72 (şaptezecişidouă) ore de stat la coada-de-butelii-de-aragaz, zău că aş prefera, v-o spui sincer, ca în locu comuniştilor, feseniştilor, punriştilor, securiştilor, rrromânilor marri, laţi şi fraţi care ne conduc de un purcoi de ani şi care ne-au adus în prag de casă de piatră/ interior de pământ (apud Stratan, op apocrif), aş alege, zic, să mă conducă fie şi bozgorii, dracii sau leacii, numai să scăpăm odată de ăştia, ca să putem spera (măcar) că om trăi mai omeneşte, înainte de a ne fuduli pre rumâneşte…

+++++++++++++++++++++++++++

Articol  publicat în Calende, noiembrie-decembrie 1991

15 răspunsuri to “Lăsaţi-i să cânte !”

  1. AVP Says:

    Apropo de bâzdâcurile nationaliste ale micilor tinuturi secuiesti, rumanesti, moldovinesti, sirbesti, bulgaresti sau papuasesti, m-a amuzat sa vizionez la dom Goe – in sfarsit, pot sa-l citez c-un lucru pozitiv, vba aia…oops – filmuletzu animat de mai jos.

    Thank you, mey.

  2. Stely Says:

    Doamne ,AVP ! Textul acesta are in el atita optimism ,incredere , speranta , toleranta si bucuria libertatii abia dobindite. Mi se pare unul dintre cele mai frumoase texte vechi pe care le-ai publicat . Si ,da ,asa gindeam si eu pe vremea aceea. Atit cu privire la statutul maghiarilor cit si cu privire la Basarabia. Simteam la basarabeni o respingere fata de Romania ,iar la romani un nationalism urit ,deshantat. Ar fi vrut si Basarabia luata cu de-a sila si pe maghiari zăgăzuiti . Aveam certuri dintre cele mai tari cu colegii mei de serviciu. Nu aveam nici un aliat . In zadar le spuneam ca basarabenii fug de noi ca de dracu ‘ neavind nici un chef sa se uneasca cu Romania si ca cel mai bine ar fi sa lasam timpul sa decida. La fel si cu ungurii .Replici si rabufniri de ura fara nici un fel de acoperire ,intrucit aici in localitatea mea nu exista nici urma de ungur.
    Textul tau este generos ,liberal , vizionar si corect .Descentralizarea,autonomia teritoriala abia acum se incearca ,iata ,dupa 20 de ani. De fapt ce s-a implinit din ceea ce propneai in text ? Unii spun ca maghiarii au acum mai multe drepturi decit romanii ,iar ei nu sunt multumiti si vor mai mult. Nu vor iata decit o regionalizare strcta ,fara picior de roman pe teritoriul lor. Si ei sunt(unii) la fel de nationalisti ca si unii romani. Romanii din zona nu suporta dominatia majoritatii maghiare ,iar maghiarii pe cea a romanilor.Nici unii si nici ceilalti nu gasesc explicatii rezonabile. Eu insa sunt suparata ,intrucit este nevoie de descentalizare si regionalizare. Asa cum vor s- o faca ,adica pe jumatate ,nu va avea eficienta . Nr. de functionari va ramane aproape la fel ,iar baronii vor ramine neclintiti. Zau ca imi doresc sincer o Constitutii revizuita si o regionalizare cu restructurare,descentalizare si autonomie locala … Mi se par amindoua de maxima urgenta.

  3. Stely Says:

    Da, este amuzant fimuletul 🙂 Hmmm …

  4. furiouswordpressripper Says:

    Desigur ca aveti dreptate, domnule. Orice discriminare pe criterii etinice este o idiotenie nationalista. Cum altfel? Tot asa cum, spre exemplu, sunt si partidele constituite pe criterii etnice, sau regionalizarea facuta dupa criterii etnice. Niste idiotenii nationaliste.

  5. MARIA Says:

    Mare dreptate ai, draga AVP, disputa asta falsa imi aminteste de alta, din anii 90. ”
    „VINE REGELE”! Si ce se poate imtampla, fara vointa majoritatii? S-a schimbat
    ceva dac locuieste in tara, cati isi amintesc de rege, cu exceptia faptului ca
    l-au facut piatra de aruncat
    in Basescu?
    Regionalizare „stricta’ si ce, ne ia cineva bucata de tara, unde sa o duca,
    doar suntem in Europa deja?
    Nu inteleg cui poate servi disputa asta falsa, decat politicienilor, care ne tot
    mint si iarasi mint iar noi nu-i mai credem demult?

  6. AVP Says:

    Stely – mă bucur că suntem în continuare pe aceeaşi lungime de undă.

    @furious, @Maria – partidele pe criterii etnice si nationalismul postcomunist au fost inventate de tovii si baietii „revolutionari”, spre a servi planurilor lor de manipulare si diversiune, avand un rol important in opera de prostire si mai adanca a „cetatenilor turmentati”, pe care i-au azvarlit dupa o fantosa diversionista ori alta, in timp ce „ei” si-au vazut de treaba: au acaparat toate parghiile puterii politice si capitaliste, iar de-acum s-au infipt din nou (mai dihai chiar ca pe vremea Iepocii) in grumazu indobitocitului bobor de cetateni turmentati, dar saraci si cinstiti, pai cum dreaq… Vezi chiar pe blogurile unde te desfasori dta, @furious, cam cati oameni cumsecade n-ar fi in stare sa te sfasie de dragul unui actor politic sau al altuia, desi ei personal nu castiga nimic din asta, si fara macar sa-si dea seama ca sunt manipulati ca la targul de vite de zmecherii gradati & misionarizati, pe care-i cred niste frati bloggeri la fel de bine intentionati ca si ei, saracii si cinstitii, n-asa…? Asta e situatia si natia, fie ea majoritara or minoritara in aiasta tzarisoara, helas

  7. AVP Says:

    Off topic, cum ar veni:

    De când am avut o contră pe-aci cu colegu de generatie Lis, mă uit din când în când pe blogu-i fistichiu, ca să văd ce mai zice figura asta, care uneori le nemereşte destul de cursiv, totuşi, fiind claro că omu e un incontestabil scriitor, nu un gradat stavrofor cu normă de auctor pe-al blogosferei for, cum sunt alţii, destui… Intrigat-amuzat de faptul că tipul, cred că fără să-şi dea seama, scrie însă în 90% din topicurile sale numai despre participări la mese festive, la călătorii sponsorizate de alţii, la sindrofii de masonerii et la alii evenimente din astea de băieţi şi fete culturalo-cheflii, i-am băgat aseară la ore târzii, când mă pregăteam să trag obloanele pe-aci şi mi-am zis să mai arunc un ochi pe blogurile pe care le mai vizitez din când în când, scuipându-le ca să nu le deochi, următoru comment :

    „Da’ ştiu c-o duci bine, mhă, lisule… 😯 Slujbuliţă la scriitori slujbuliţă, premiant literar de când te ştiu, ici sau colo, turnee preste turnee şi invitaţii preste invitaţii la mese festive preste mese festive, pe de-a moca, presupun, excursii în ţară şi preste hotară alături de stimata-ţi soţioară (io n-am putut s-o invit nici măcar o dată pe sireaca nevastă-mea la un local…), mai nou aud că ţi-a picat şi indemnizaţia aia de merit… Bine, mhă, astea n-ar fi mare lucru, în fond, însă caraghioz e că tot tu te plângi c-o duci rău şi mă-njuri pe mine cum că sunt un favorizat al regimului Băsescu, deşi io – îţi repet – nu sunt membru al USR ; n-am nicio slujbă la ora actuală; n-am primit niciun premiu literar, nicio bursă şi nicio invitaţie, nicăieri, niciodată, deşi am 60 de anişori, tată… Şi nu c-aş fi un oarecine, ci sunt, sireacu’ de mine, ditamai redactorul „Apelului către Europa” şi-al samizdatului „NU!”, auctorul „Poemului de oţel” şi-al „Planetei Ou”, precum şi compozitoru, cum ar veni, al „Ipotezei kosmosului germinativ” … În fine, realizezi, în aceste condiţii, cât eşti de băftos, mey, rumâne…? 🙄 „

    Ei bine, după ce băftosu lu pesce, care scrie – alteori – egzact cum gândeşte, adicătelea ca o babă superstiţioasă din Crecănaţii Buzăului, fireşte, mi-a şters commentu curat rumâneşte, ce credeţi că mi-a expediat pe mail, mangaficeşte…? 🙄 O, nu, nu v-aşteptaţi să vă deconspir scrisorica ipochimenului, fugiţi naiba, ci v-am provocat doar aşa, spre a vă da prileju de-a fabula cumva, în caz că n-aţi avea altă trea pe căldurica asta, şi-n timp ce io pregătesc următoru topic, iar în grădiniţa-mi de vară (pe care am scos-o la vânzare iar şi iară…) voios muncesc (după ce aici gătesc…) În ce mă priveşte, nu mai spun decât atâta : asta e situaţia şi naţia, mey, frăticilor ; trăim fix în acel bobor în care poetu poeţilor e ţinut la conovăţ ca ultimu cerşetor, în timp ce impostorii sunt puşi în capu messei (şi nu mă refer acum la lis ista, un amărăştean şi el, la urma urmelor…), unii chiar în areopagu cică gânditor & conducător, când nu trag vânturi telectuale subt cupola kkdemiilor…

  8. Stely Says:

    Da,ma uit si eu din cind in cind pe blogul lui ,mai ales de cind ai spus aici pe blog ca v-ati impacat ;el cerindu-si scuze ca n- a stiut ce faci si cum traiesti ,dar mai ales ca n-a stiut de disidenta ta (halal coleg de generatie ),iar tu iertindu-l .
    Ba imi amintesc ca tot atunci ai spus ca te-a invitat sa scrii la revista „Cartea romaneasca ” .Dar din ce am vazut nu s-a intimplat, intrucit au aparut cele doua numere (5si 6) fara vreun articolas scris de tine. Nu te-am intrebat , deoarece am crezut ca l-ai refuzat sau ca ,mai rau( el ) te-a lasat „cu ochii’n soare” asa cum ti s-a mai intimplat de „n” ori .
    Acum ,desigur ca imi pot da seama ce ar fi putut sa-ti raspunda . Nu de bine ,in nici un caz . Altfel ti-ar fi raspuns pe blogul lui ,cu argumente pertinente si cu oarece responsabilitate si sinceritate. Sunt convinsa ca si-a justificat prezenta la toate sindrofiile organizate la nivel judetean sau national ,precum si la concursuri de poezie si alte iesiri , prin faptul ca a raspuns pozitiv la toate,iar tu nu ?! ..Am remarcat si eu din parcursul unor topice destul de bogate si diversificate in continut ,ca mai totdeauna face ascensiuni montane ? (recunosc ca nu le-am aprofundat pe acestea si nici pe cele referitoare la astrologie ).Le-am trecut doar in revista citind doar titlurile 😳 M-am mirat cum la virsta lui are atita energie sa le faca pe toate . Dar vorba ta, cind e pe degeaba (pomana) cum sa nu dai navala ? A, dar am inteles ca are si o functie in consiliul USR si este de inteles:.cine împarte , parte-si face ” .Da ,si mai cred ca ti-a reprosat ca tu nu vrei sa iesi „in lume ” si ca te-ai autoizolat . Tot tie iti pune in carca si faptul ca nu esti inca membru US ,si ca ,asa cum ti-a zis prietenul”Vlasie ,toate astea sunt consecinta comportamentului tau intransigent (certaret) . Faptul ca te-ai pus rau cu toti,mai ales cu Nicolae Manolescu .Mie mi s-a parut totdeauna nedreapta si nejustificata atitudinea lor .Ba , revoltatoare si strigatoare la cer. 👿

  9. Stely Says:

    Bună ziua,
    Hmm ! Dacă s-ar fi iscat un scandal datorită vreunei declaratii ” incendiare „a lui Traian Băsescu , cu privire la refuzul maghiarilor din UDMR de a sustine regionalizarea cu 8 regiuni (megajudete) ,asa cum se preconizează, acum am fi avut aici un cor cu multi „cântareti ” si chiar pe mai multe voci. 🙄
    Nu ne rămîne decît să asteptăm deschiderea „stagiunii ” parlamentare de toamnă , ca să vedem cum isi vor sicroniza vocile, mai întâi între ei ( cei din coalitie ),apoi cu cei din opozitie. Nu am sperante prea mari privind opozitia ,întrucît va fi lipsita de responsabilitate si discernămînt (ca de obicei) si îsi va păstra repertoriul deja învătat ,adică va „cînta ” …împotrivă.
    Zău ,sunt destul de amuzată de „cîntăretii” lor, care n-au voci clare si armonizate nici cît să iasă măcar o mica simfonie de adormit copii . Ponta se înfige la un solo cu o voce de ” cocoş ” înfoiat, si dă declaratii care mai de care mai năstrusnice .Cum a fost cea referitoare la faptul că rezultatele de la Bac sunt” catrastofale” si că, de vină sunt ministrul, căruia îi cere demisia si, bineînteles ,Traian Băsescu. Dacă ar fi spus orice altceva si nu faptul că eşecul se datorează organizării” defectuoase” (vechea si cea mai la îndemîna placă ) ar fi fost cît de cît rezonabil . El însă s-a făcut de râs invocînd ,nici mai mult nici mai putin decit prezenta camerelor de luat vederi care au „intimidat ” elevii , ce se duseseră pregatiti bine,dar nu să scrie ce au învatat , ci să copieze. Asta da strategie electorală . Mai avea putin si spunea :”Lasati-i să vina la mine !” Daca vor vota cu noi (uselistii ) la anul vom lua măsuri de scoatere a camerelor de luat vederi si vom da bac „să ajungă la toata lumea” ! :shock::
    Văd însa că ecourile ultimelor declaratii ,ale lui Traian Băsescu, înca nu s-au stins . Mai sunt „voci ” întîrziate si pe firul „demisia ” 😉 ,dar si pe alt fir ,acela al ” criticilor dure ” venite din partea ” bossului” rus. Dar nu prea au făcut valuri asa cum s-au asteptat cei care le-au lansat ..A fost o furtună într-un pahar cu apă sau o petardă fîsîită …

  10. carco Says:

    da,lasati-i sa cinte,ca fiece pasere pre limba ei piere!
    apropo,de ce credeti ca fruntasele de la bac,constanta ,suceava si covasna sint fix cele trei judete in care nu au fost camere video???
    deci judetu’presului ,cel al vicepresului pdl si unu al ungurilor,pai cum dreak!
    astept provincia,poate doamna stely ???

  11. carco Says:

    ps.23833 de persoane au semnat deja scrisoare d-lui Iliesiu !asta in sase zile!

  12. Stely Says:

    Cârco …tas ?
    Si eu zic la fel … Adica :”fiece pasere pre limba ei piere „.. Daca tu vei „cînta” pre limba opozitiei vei pieri pre limba ei ,iar eu viceversa. Teoria ta conspirationista este insa rasuflata . Tocmai ce ministrul Funeriu a dat un raspuns pe chestia asta .. Adica,in judetul Ilfov n-au fost camere de luat vederi si totusi procentul de promovabilitate a fost unul f.mic . Voi puteti sa gasiti „n” cauze , „n” motive ,scuze sau acuze ,dar pentru mine nu sunt decit asa cum ti-am spus in titlu . M-am uitat si eu pe harta rezultatelor si n-am vazut diferente mari intre judete in asa fel incit sa existe vreo legatura .Bunaoara ,ar trebui sa te uiti la istoricul rezultatelor si ai sa vezi ca in judetele respective au existat intodeauna rezultate mai bune . Mi se pare destul de infantila ideea ca acolo rezultatele sunt nitel mai bune din cauza ca acolo sunt unii si altii. Daca-i asa cum de ai uitat de Clujul lui Boc ? Adica” vicepresul PD-L”este mai ceva decit presdintele ? Hai ,lasa balta „cintarea „asta ca este cam rasuflata… Schimba deci partitura .
    P.S 25.833 de persoane ? Si ce-i cu asta ? Pe Traian Basescu l-au votat 6 milioane de persoane. Pot fi si 1 milion de semnatari ,si ? Gindeste-te la referendumul din 2007. Au votat cu mult mai multi suspendarea ,dar cu de 7 ori mai multi n-au votat-o …


Lasă un răspuns

