Câteva cuvinte despre unicitatea stilistica – un raspuns pt Diana Corcan

Stil nou” – aşa se intitula un text din „Poemul de oţel”, 1981: „Este un stil nou, un cortex nou. O materie fără oase încât rupe omu’ în şase sute şaizeci şi şase. Tu stai subt acesta de sus, pândindu-l. Vezi un cer roşu ideal, punctat cu aur, cu busuioc. Cerul cel nou, aura, ura, ra„.  Iar în Planeta Ou, Cântul II, de preste mode şi timp, scriam : „Primu’ ce-ar big-banga, îndepărtându-se de sinea-i originară odată cu timpu ce s-ar umfla spre shiru hashirimu infinit, ar fi chiar fiu-ţi preaiubit, deci omega, care pe măsură ce s-ar înălţa spre cerurile sau hypostazele ce vor urma, va semăna în  trena-i germinativă virtualitatea a tot ceea ce se va actualiza din el cândva, când vor sosi orele alea astrale, n-aşa?, fiul întrupându-se biensur în entităţi succesivo-suitoare de la inferior la superioru mai tare şi de la mai mic la mai mare, hypostaze ce s-ar încăleca una preste alta şi s-ar stratifica pe Hypersferă ca foile de ceapă sau ca cercurile unui trunchi de coniferă, ca undele provocate de-o piatră aruncată-n apă, care se contopesc cu contraundele ce se-adapă din marginea mării sau din malu’ ce valu-l sapă, sapă, dar nu-l crapă, n-aşa…?, ori ca sunetele / unduirile ce-ar radia din strongurile de la o cozmică harphă sau baiaderă…”

În concepţia mea, stilul sau forma ce încontinuu  se înnoieşte, se înmulţeşte şi se diversifică ţâşnind din big-bangul creator nu e doar omul, cum s-a spus, ci e chiar Fiul, recte vectorul creator al Kosmosului Germinativ, cel ce execută decolmatări ori descoperiri în Virtualitate şi extrage de acolo imperiul formelor, cu alte cuvinte face posibilă şi probabilă, iar în ultimă instanţă actuală, realitatea în care se desfăşoară viaţa… Referindu-ne strict la formele literare, istoriile critice atestă că există stiluri unice, absolut inconfundabile, strict originale, ce-i înconjoară precum coconul de mătase pe marii creatori, numărabili de altfel pe degetele unei singure mâini într-o cultură (ca a noastră, ză zicem), pe de o parte, iar pe de alta există mulţimea scriitorilor statistici, ca un chor de papagali gălăgioşi, însă mimetici, dintre care de altfel se aleg de la o iepoca la alta – şi după cu totul alte criterii decât cele strict valorice – scriitorii de succes contingent, vedetele clipei şi alte figuri mai mult or mai puţin pitoreşti ale bisericuţelor culturale. În niciun caz nu vei găsi între aceste figuri un creator c-un stil unic, ori succesul acestuia nu se va datora nicicum unicităţii sale, şi asta pur şi simplu pentru că  heroul nostrum încă nu are un auditoriu pentru stilu-i novissim, el abia urmând să-şi creeze, după vremi şi jumătăţi de vremi, un public. Muncă şi destin de titan, cum se zice în limba de lemn, păi cum dreaq… oops

Anunțuri

61 răspunsuri to “Câteva cuvinte despre unicitatea stilistica – un raspuns pt Diana Corcan”

  1. Sorin ILIESIU Says:

    Superbissim gândit şi scris! Şi ca fond, şi ca formă.

  2. sorin cucerai Says:

    Sa presupunem ca ar fi adevarata ipoteza conform careia toti marii creatori au un stil unic, inconfundabil. De aici insa nu rezulta in niciun fel ca orice scriitor cu un stil unic, inconfundabil este un mare creator.

    Prin urmare, unicitatea stilului nu este marca unica a marilor creatori. Luata in ea insasi, ea nu garanteaza – si cu atit mai putin nu valideaza – calitatea creatiei sau valoarea creatorului. Exista multi autori minori al caror stil este inconfundabil. Exemple interbelice binecunoscute: Toparceanu sau Adrian Maniu, autori pe care ii recunosti instantaneu.

    PS Pentru amatorii de logica: trecerea frauduloasa de la „toti A sunt B” la „toti B sunt A” se numeste conversie ilicita. De exemplu, din propozitia „toti ciinii sunt mamifere” se trage in mod fraudulos – si eronat – concluzia ca „toate mamiferele sunt ciini”.

    Cred de multa vreme ca logica este o disciplina a carei insusire poate salva vieti. O marunta eroare logica poate schimba destinul unui om. Uneori in bine, dar de cele mai multe ori in rau.

  3. AVP Says:

    Logosul nu doar ca salveza vieti, dar este chiar creatorul vietii. Insa faptul ca logica formala, scolastica, de trei parale, nu e buna de nimic, se dovedeste in spetza prin aceea ca nu te scapa pe tine de ridicol.

    E absolut ridicol sa sustii ca Toparceanu este un scriitor c-un stil unic, cand de fapt stilul sau e derivat din traista stilistica a lui Cosbuc, capul de unghi al acestui tip de poezie, in literatura romana, din care deriva si alti epigoni stilistici (Goga, Paunescu, dintre cei mai cunoscuti tie).

    Insisti sa te pronunti cu morga de savant cioclopedist in chestiuni de tehnica poetica, cand e clar ca esti tufa de Venetia. Ne-ai dovedit-o inca din momentul cand ai vrut sa ni-l prezinti pe tanarul Paun ca pe un mare – si deci original – poet.

  4. radu Says:

    Si poezia , poezia unde e ?
    Cred ca in alta parte.
    Nu cumva la Nichita Stanescu , Mircea Dinescu , Marin Sorescu ?

  5. agaX Says:

    @sorin cucerai
    avp nu sustine aici unicitatea ca o calitate suficienta, ci ca una necesara

    pentru a-l combate mai degraba ar trebui sa aduci exemple de mari creatori care nu au avut un stil unic

    asta, daca trebuie neaparat contrazis la tot ce scrie.

  6. sorin cucerai Says:

    @ agaX

    Nu vreau nici sa-l combat, nici sa-l contrazic pe AVP. Tot ce vreau e sa inteleg intrucitva lumea in care traim.

    AVP sustine ca unicitatea stilistica e marca marelui creator. Eu n-am dorit sa combat aceasta teza, ci doar sa arat ca din propozitia „toti marii creatori au un stil unic” nu decurge propozitia „toti cei care au un stil unic, inconfundabil, sunt mari creatori”.

    Insa, daca doriti, pot sa combat foarte usor teza ca unicitatea stilistica e marca marelui creator, pentru ca o cred falsa.

    Cind citim Homer, Dante sau Shakespeare, ceea ce ne uimeste, ne incinta si ne educa nu e unicitatea stilului lor (o unicitate inexistenta de altfel), ci calitatea viziunii lor si calitatea transpunerii viziunii in limbaj.

    Cel care citeste poezie engleza de secol XVI, de exemplu, constata repede ca nu e nimic unic in stilul shakespearian. Shakespeare scrie exact in stilul in care scriau toti ceilalti poeti englezi din vremea lui. In schimb, calitatea viziunii si calitatea transpunerii viziunii in limba iti taie respiratia.

    Acelasi lucru se poate spune si despre Homer, si despre Dante, si despre ceilalti. Nu e nimic unic si inconfundabil din punct de vedere stilistic in scrierile lui Moliere sau ale lui Racine. Dar calitatea viziunii si a transpunerii ei in limba depaseste reusitele contemporanilor lor (si, daca-mi permiteti, si reusitele unui numar urias de scriitori ulteriori).

    Mania originalitatii (stilistice sau tematice) e de origine recenta. Ea isi are sursa in credintele unor romantici si post-romantici din secolul XIX, si e expusa ca manifest in versul lui Rimbauld: „Il faut etre absolument original”. Originalitatea devine astfel, pentru unii, un substitut al calitatii.

    Insa chiar si asa, nu originalitatea ne incinta si ne educa la Ezra Pound sau la TS Eliot, de exemplu (desi ambii autori sunt fara indoiala originali din punct de vedere stilistic), ci, la fel ca la cei vechi, calitatea viziunii si calitatea exprimarii ei.

    Pe scurt, nu originalitatea (stilistica, linvistica sau tematica) da masura valorii unui creator, ci calitatea viziunii sale si calitatea exprimarii acelei viziuni in limbajul folosit de respectivul creator.

    Unii creatori au o viziune profunda insa pe care o exprima prost. Altii au o calitate deosebita a exprimarii dar o viziune marunta. Altii nu au nici una, nici alta – iar altii, in fine, le au pe amindoua. Cei care le au pe amindoua la superlativ sunt marii maestri ai mestesugului creator. Homer si Dante se numara fara indoiala printre ei.

  7. agaX Says:

    sorin,
    ramine valabil faptul ca initial ai fortat, totusi, intelesurile din textul original

    din celalalt punct de vedere, cind am citit postul lui avp, mi-a trecut si mie prin gind faptul ca forma este pina la urma doar un ambalaj …

    m-am gindit si ca avp include, totusi, in ideea de „unic” si ideea ca atare…

  8. sorin cucerai Says:

    @ agaX

    Homer nu e primul care scrie despre Zeus, Afrodita, Hera si eroi. Dante nu e primul care scrie despre o coborire in „infern” sau despre o ascensiune in „paradis”. Ideea (sau tema) nu e deloc originala.

    Viziunea este insa foarte bogata si profunda – si la fel si exprimarea ei in limbaj.

  9. AVP Says:

    @Cucerai, esti la nivelul intelectual si moral al lui @radu, @trimi@, @neamtu tiganu@, @radu humor, @dl goe, iar asta imi este deja absolut clar, aloo…! Si-atunci, cum naiba a putut @HRP sa spuna despre tine ce-a spus… ??

    In fond, cine pisica penelopii este si HRP ista, te-ntreb, chiar pe tine, maitre DG…?? Va dati seama, voi, cei care mai pricepti cate ceva, la ce nivel ne aflam, fraticilor…??

    Si cu asta, basta !!!!!!!!!!!!!!!!!

  10. AVP Says:

    Voi inchide comentariile daca nu voi auzi macar un singur comentar decent, intelighent si intelept !

  11. sorin cucerai Says:

    AVP, ce e indecent si neinteligent in comentariile mele?

  12. AVP Says:

    Nu am timp si nici chef sa-ti explic despre ce-i vba, Cucerai! @Aga X a incercat sa-ti explice cate ceva, insa io n-am timp de detalii ! Te rog sa nu ma mai sacai ! Du-te intre cei cu care esti de-o seama si de-o mama, caci altfel ai fi procedat ca si Stely sau Monyca, vazand ca pleava lumii il tracaseaza pe AVP! Te-ai fi delimitat cu scarba de ei, si nicidecum nu te-ai fi dus in troaca porcilor !

    Nu ma fortza sa te bannez ca pe un ferentarist oarecare ! 👿 Am treaba !

  13. Dl.Goe Says:

    S-a ajuns pana la urma unde trebuia: la ireconciliabilitati formale care denota acceptarea implicita a non-comunicabilitatii. Mimarea dialogului in aceste conditii si-ar putea gasi rostul doar in prezenta simtului umorului sau a umorului. Nu se afla. Aici, acum. Singurul consesns logic, subinteles, este acela ca AVP este un geniu (doar) pentru Moni, Stely si Sorin (i nu c) ca fiind individul alpha in grupul instantierilor polimorfice ale clasei din care deriva si cele doua-trei doamne. De unde se poate deduce faptul ca neoriginalitatea lui Toparceanu implica genialitatea lui Padina, iar cine nu are apvariu cu cesti sa-si cumpere urgent, altminteri se va subintelege ca e impotent intelectual.

  14. agaX Says:

    @sorin
    este posibil ca neintelegerea asta sa fie o chestiune de nuante diferite in intelegerea unor cuvinte

    pina la urma, daca zici creatie „noua”, nu cere automat existenta unui anumit nivel de unicitate si originalitate? ca e in forma, fond … sub brat … unde-o fi.

    practic, daca privesti reductionist concluzia lui avp, rezulta ca fie creezi, fie mimezi. si, ca o completare, fie una, fie alta, daca stii sa vinzi … vinzi. vei cistiga imaginea unuia, dar asta nu inseamna automat ca si devii un bona fide mare creator.

  15. radu Says:

    Domn Goe
    Irezistibil ca de obicei!

  16. radu Says:

    Eu am acvariu cu pesti.
    Ma incadrez?

  17. cristian robu corcan Says:

    avp – o secunda, sa ma adun de pe drumuri

  18. Dl.Goe Says:

    @Radu – Ma bucur ca va pot raspunde prompt: Nu stiu. Nu rezulta ca v-ati incadra sau ca nu v-ati incadra. Dupa cum a explicat dl. Sorin Cucerai mai sus logica e o „stiinta” complicata, umanista si realista in acelasi timp. Daca e adevarat ca cine n-are „acvariu cu pesti” e impotent intelectual, din asta nu se poate deduce nimic despre abilitatile mentale ale celor care poseda acvariu. Pot fi geniali sau stupizi sau ordinari. Ori toate deodata. Pentu o concluzie mai consistenta ar trebui sa oferiti mai multa informatie. Reveniti cu detalii.

  19. Dl.Goe Says:

    @agaX – ca aici nu se comunica mi se pare evident, dar de meta-comunicat se meta-comunica-n draci. Urat din partea noastra ca ne faceam ca nu pricepem cum devine cu meta-comunicarile transmise de sus in jos si de jos in sus. In razboiul meta-comunicatelor mi se pare ca SC e mereu cu un pas inaintea lui AVP (chiar impins discret de la spate de SI, M, agaX). Ce-ar fi sa dam cartile pe fata? Adica nu. Mai bine nu. S-ar vedea ca unii au cate 5 asi (e as) , ca unii joaca trombon, iar altii Machu Picchu. Dar de pierdut ar pierde cei care joaca Popa Prostu imaginadu-si despre sine ca parctica pokerul pe dezbracatea. Despre ce vorbim noi aici? Despre faptul ca unii vor sa-si probeze genialitatea pe cale logica, prin inductie (nu prin deductie, Doamne fereste). Adica cum te-ai apuca sa demonstrezi ca (nu) exista Dumnezeu pe cale logica. De unde se poate deduce ca AVP e Dumnezeu. Nu?

  20. agaX Says:

    dl.goe
    eu nu am vorbit despre cum vor unii sa isi „probeze genialitatea”, despre asta vorbiti „voi”.

    apropo de avp, din cite am inteles eu, nu este dumnezeu, ci fiul … ca noi toti, dealtfel 🙂

  21. Dl.Goe Says:

    @agaX – Pai daca avp este ca noi toti (Doamne fereste) atunci vorba ‘ceea, daca nema putirinta geaba chichirez galceava, despre ce vorbim noi aici d-le AgaX? D-voastra in speta. Am inteles deja despre ce nu vorbiti.

    Sfatul meu, amical, daca-mi ingaduiti, este sa nu mai afirmati nici macar aluziv ca avp ar fi ca noi toti. Intai ca nu este. Si in al doilea rand ca asemenea afirmatii v-ar putea aduce banarea ceea ce v-ar lipsi de unul dintre locurile in care sa taceti despre lucrurile despre care nu vorbiti.

    Sper sa nu-mi luati interventia si/sau tonul in nume de rau. Vorbim si noi in graba cum apucam, despre nimic. Aproape ca am epuizat subiectul. Succes.

  22. radu Says:

    @dl goe
    Am si psica alba.
    In concluzie ma incadrez .
    Ca logica e o stiinta complicata nu e nici o indoiala.
    Asa ca trecem la sofisme.
    Problema este ca nu stim sa facem frumos ca sa ne incadram la vestali

  23. Dl.Goe Says:

    @Radu – problema cu d-voastra e ca nu stiu de cine va place mai mult. De AVP sau de dl.Goe? Faptul ca aveti pisica nu face decat sa complice lucrurile pentru ca, dupa cum se spune, pisica se ataseaza mai mult de locuri decat de oameni. Apropo de locul in care ne aflam si de oamenii aflati cum ne-cum in posesia locului. Acuma insa proverbe sunt multe. Mai e unul care zice ca pisica blânda suge la doua oi. Altul afirma ca noaptea toate pisicile sunt negre si toate vestalele sunt frumoase. Daca-ti pui mintea cu proverbele poti ajunge oriunde, sau nicaieri. Bunaoara aici unde pisica nu-i acasa si guvizii stau in acvariu.

  24. Liviu Stan Says:

    Opinia domnului Padina rezistă până la ultima picătură. Să mă explic: stilul unic nu se poate articula decât având la bază angoasanta necesitate de-a exista „în clipa însăşi” (Marcel Raymond). Asta ca un prim aspect, să-i spunem pre-textual. Un al doilea aspect: stilul unic poate exista doar acolo unde viaţa creatorului se vulnerabilizează la maxim, pornind în aventura expresiei, adică a unei continue deformări sensuale a lumii; expresia deformează lumea pentru a-i distruge raporturile temporale – de aici senzaţia de ameţeală pe care o simţi în faţa unor scriitori de talia lui Svevo sau Mandiargues (sau, la noi: Alexandru Vona şi chiar în poezia lui AVP), în cărţile cărora timpul este lipsit de poveste, căutând să-şi însuşească doar pantele devenirii. Al treilea aspect: stilul unic este emanaţia marilor creatori, deoarece doar marii creatori trăiesc miracolul limbajului (nu ca pe o „străfulgerare funciară”, ci ca relevanţa cea mai intimă a naturii umane), adică a acelei germinaţii a gândului lăuntric din care cuvintele ies pentru a se aşterne pe foaie nu ca o înşiruire de valenţe textuale, ci devenind punctul de tangenţă care apropie hotarul spiritului de cel al lucrurilor, hotarul raţionalului de al iraţionalului etc. Diferenţa dintre un mare creator şi un scriitor statistic, cum îi numeşte domnul Padina pe veleitari, este aceea că un mare creator trăieşte literatura ca un capăt de viaţă, în timp ce un scriitor statistic o percepe ca pe o căutare oarbă a celei mai comode autosuficienţe; mai exact, colecţionează cadavre narative.

  25. sorin cucerai Says:

    @ dl Goe

    Faptul ca intr-un (presupus) razboi al meta-comunicatelor as fi mai mereu cu un pas inaintea lui AVP e de bine sau de rau:))? Ca sa stiu si sa ma spariu precum gindul cronicarului:)))…

    ………………………..
    @ agaX

    Aveti dreptate, cumva parem sa ne invirtim in cerc. Ca sa ne oprim, zic asa:

    Fireste ca orice opera de valoare aduce cu sine ceva nou – si anume, chiar valoarea ei. O viziune mai bogata si mai profunda ca a altora, exprimata intr-un mod mai bogat si mai profund decit altii reprezinta ceva nou, nespus pina atunci. Dar daca valoarea aduce noutate, nu orice noutate aduce valoare. Originalitatea/noutatea NU este marca valorii, ci exact pe dos: valoarea pina atunci imperfect/incomplet exprimata este prin ea insasi ceva nou.

    Pe scurt, ideea nu e sa faci sau sa spui ceva „altfel”, ci sa faci sau sa spui ceva „mai bine” decit au facut-o altii. Accentul, cum vedeti, cade pe „bine”, pe „calitate”, nu pe originalitate/noutate.

    La limita, ideea e sa spui ceva „perfect”, adica „bine” in cel mai tare sens al termenului. Adica viziunea sa fie profunda si bogata, iar cel care o exprima sa aiba capacitatea (cu totul rara) de a o exprima folosind la maxim toate resursele lingvistice din vremea lui.

    O astfel de opera perfecta epuizeaza limba unei epoci. Dupa un astfel de autor, aproape ca nu se mai poate scrie. Trebuie sa astepti o vreme, pina cind limba se schimba si apar astfel resurse lingvistice noi.

    Homer si Dante sunt astfel de autori perfecti. Homer epuizeaza limba greaca din vremea lui – mai trebuie sa asteptam 200 de ani pina cind sa apara autorii tragediilor, retori precum Pericle sau filosofi ca Platon. Dante epuizeaza si el italiana din vremea lui. Shakespeare nu reuseste asta. El e doar cel mai bun (superlativ relativ), nu perfect (superlativ absolut).

    Curios lucru, dar limba engleza nu a avut niciun moment in care sa fie complet epuizata de vreun autor, cum s-a intimplat cu greaca lui Homer si cu italiana lui Dante. Limba germana, in schimb, se numara printre cele citeva limbi care au fost la un moment dat epuizate de un autor. In cazul ei, e vorba de unul care nici macar nu si-a propus asta, ci pur si simplu a reusit: Luther, traducatorul Bibliei.

  26. sorin cucerai Says:

    Domnule Stan, ipoteza dumneavoastra se refera exclusiv la literatura contemporana si la o perspectiva de interpretate. Credeti ca ea (ipoteza dumneavoastra) este relevanta si in cazul lui Homer? Al lui Pindar? Al lui Hesiod? Al lui Sofocle? Al lui Ovidiu? Al trubadurilor? Al lui Dante? Al lui Shakespeare? Al lui John Donne? Al lui Goethe? Al lui Racine? Al lui Balzac?

  27. cristian robu-corcan Says:

    Sorin Cucerai – am sa va vorbesc intai dumneavoastra, Domnule, nu inainte de a va asigura de stima mea. E mult “poetic” in ceea ce spune Domnul Padina, iar dumneavoastra ati inteles sa porniti de pe pozitia lui Carlos Bousono, de pilda, care, cum spune Mircea Martin, teoretician fiind, a incearcat sa dezlege faimosul mister al poeziei prin perseverare in luciditate, ajungand, inevitabil, un veritabil “poet demistificator”, ca Edgar Poe, daca vreti, cu diferenta notabila ca ultimul era eliberat de ostentatia polemica. Numai ca teoreticienii veritabili, inainte de a fi teoreticieni, au dorit sa fie stilisticieni, adica sa impinga ipotezele de la nivelul analizei de text si tot acolo sa le intoarca spre confirmare. Acum, pentru ca efortul de constructie intelectuala presupune, obligatoriu, un efort de “generalizare”, se naste o conditionare, moment in care “consultarea sensibilitatii” este obligatorie. La acest stadiu, discreditand efortul stilistic, dumneavoastra – ca vreti sau nu vreti! – va revedicati de la doctrinele moderne ale autenticitatii, care nu sunt, de fapt (iarasi Mircea Martin), decat reluari radicalizate ale anticonventionalismului romantic. Adica: (il luam pe Camil Petrescu, mai cunoscut la noi, care spune: Fara ortografie, fara stil si chiar fara caligrafie) – dumneavoastra spuneti: Cu sau fara ortografie, cu sau fara stil si chiar cu sau fara caligrafie, eu nu recunosc “stilul” decat in dorinta mea “de a intelege intrucatva lumea in care traiesc”. Imi permit sa va reamintesc o stranie coincidenta intre “disparitia autorului” si aparitia “punctului de vedere” ca problema estetica, sub amendamentul ca, termenul avand inteles plural, a fost nevoie de exterminarea (poate doar ruinarea) punctului de vedere unic, care era privilegiat, situat “central”, era doar a autorului omniscient, si asta doar pentru ca – nu mare lucru – notiunea de “punct de vedere” sa capete consistenta, deoarece, constitutiv, ea se multiplica incontinuu.
    Iata de ce se enerveaza Domnul Padina, pentru ca o astfel de conceptie asupra “unicitatii stilistice”, in cazul asta, nu se poate articula prin “argumente” derivate din “logica”, ci prin “miscari interioare” care produc gandire sub imensa dorinta a cunoasterii. De aceea, primul comentariu, cel al Domnului Iliesiu, este extraordinar: Superbissim gândit şi scris! Şi ca fond, şi ca formă. Unde-i acel mare mister pe care dumneavoastra, vrand sa-l dezlegati, il ratati? In cuvantul “superbissim”.
    Ma opresc aici, nu inainte de a-i multumi Domnului Padina si de a va ruga, pe dumneavoastra in special, sa citi cu atentie prima parte a raspunsului, cel care cuprinde doua fragmente, din “Poemul de otel” si “Planeta Ou”.
    Si admiratia este o forma de cunoastere.

  28. Dl.Goe Says:

    Zice cineva mai sus: „Si admiratia este o forma de cunoastere.”. Asta nu poate insemna decat ca AVP se cunoaste pe sine cel mai bine, mai plenar, mai profund, caci si narcisismul este o forma de admiratie… Probabi-l ca de aceea-si ofera singur cucuta. Ma bucur sincer ca noii veniti nu sunt neaveniti. Sunt sigur ca admirand vor (re)cunoaste. Rabdare doar.

  29. Dl.Goe Says:

    Iarasi banat. Semn bun. De luciditate.

  30. sorin cucerai Says:

    Domnule Robu-Corcan, ma grabesc in primul rind sa va asigur ca stima e reciproca.

    Pe de alta parte insa, nu sunt intrutotul convins ca ati citit toate comentariile mele de pe acest fir. Eu nu sustin ca autorul nu conteaza. Comprimind la maxim teza mea, eu sustin ca originalitatea in ea insasi nu este o marca a valorii – ca un lucru este valoros nu pentru ca este original, ci pentru ca este bine facut.

    Un lucru bine facut, tocmai in virtutea faptului ca este bine facut, este astfel diferit de alte lucruri mai prost facute, si astfel se poate spune cumva despre el ca este „nou” sau „original”. Dar atentie insa: si un lucru mai prost facut, tocmai in virtutea faptului ca este mai prost facut, este diferit de lucrurile mai bine facute, si astfel se poate cumva spune despre el ca este „nou” sau „original”.

    Prin urmare, prefer sa ma concentrez pe calitate, nu pe originalitate.

    PS Pentru a intelege mai bine o parte din argumentele mele, va sugerez sa cititi eseul lui T S Eliot „What Is A Classic?”. Eseul a fost tradus si in limba romana (cel putin o data, prin anii ’60 sau ’70), insa din pacate nu este in niciun fel disponibil pe internet. Daca nu-l aveti in biblioteca, va pot oferi detaliile bibliografice, ca sa va fie mai usor sa-l gasiti.

    PPS Admiratia este fara indoiala o forma de cunoastere – insa cunoasterea obtinuta astfel este una incomunicabila:). Cunoasterea comunicabila este inevitabil discursiva, deci una care nu se poate comunica, din pacate, decit prin intermediul ipotezelor si prin testarea acestor ipoteze cu mijloacele pe care ni le pune la dispozitie gindirea critica – principalul meta-instrument al gindirii critice fiind stiinta logicii:).

  31. Dl.Goe Says:

    Probabi-l? Hm!

  32. Dl.Goe Says:

    D-le Sorin Cucerai ii urez lui Viorel Padina sa ramaneti cat mai mult pe blogul sau. Daca si Neamtzu Tziganu va veni din cand in cand totul va fi pana la urma OK.

  33. AVP Says:

    Si eu va multumesc, Cristian Robu Corcan si Liviu G.Stan.

    Pe maine.

    ps. @Dl Goe, inca nu te-am banat, dar faptul ca-ti permiti sa faci dezinformari pe blogul meu te poate readuce curand in aceasta postura. Deocamdata, nu voi mai bana pe nimeni, ci doar voi sterge mesajele infectate cu nesimtire, prostie, foodulie si zavistie rumaneasca, din cand in cand.

  34. cristian robu-corcan Says:

    Domnule Cucerai, am priceput si va dau „dreptate”, dar, in cazul acesta, nu-i „suficient”. Nu-i nici locul, nici timpul pentru o dezvoltare, evident necesara, caci – iata! – v-ati comprimat atat de mult teza, constrans, incat ar fi nevoie de vreo doua, trei tratate pentru a distinge, intr-un efort comun, intre „unicitate stilistica” si „originalitate”.
    Va multumesc pentru sugestia de lectura, o sa recitesc eseul lui T S Eliot, de care uitasem cu desavarsire.
    Cunoasterea in sine este incomunicabila, dar se poate transmite 🙂
    Nu indraznesc sa va recomand spre lectura decat, iarasi, prima parte a raspunsului Domnului Padina. Sper sa nu fiu pisalog.
    Ma retrag.
    Va doresc numai bine!

  35. Andrei Alexandru Says:

    Dialogul şcoală dintre @Sorin Cucerai şi Maestrul AVP, m-a umplut de încântare.
    Încercările timide dar repetate ale @SC s-au lovit de de stânca Unicităţii Maestrului. Din sală, @CR-C, se apropie periculos de limpezimea argumentaţiei savante a Maestrului.
    O seară plină de învăţăminte, chiar pentru un moş ca mine! N’asha?
    laplopulcuportocale

  36. Dl.Goe Says:

    @AVP – Daca ziceati „diversiuni” m-as fi mirat mai putin. Dar „dezinformari”?

    P.S. Ma bucura faptul ca ati ajuns (cum-ne-cum), iarasi, la o versiune de blog nemoderat. Veti avea de castigat. Sper sa va tina (puterile) mai mult decat alte dati. Sau anestezia.

  37. sorin cucerai Says:

    Domnule Robu-Corcan, va asigur ca dialogul cu dumneavoastra mi-a facut multa placere, si sper ca retragerea sa fie temporara – adica doar pentru noaptea asta:). Cit despre pisalogeala, fiti convins ca nu ati practicat-o.

    Numai bine si dumneavoastra!

    PS Aveti dreptate cind imi atrageti atentia asupra distinctiei dintre „originalitate” si „unicitate stilistica”, cum aveti iarasi dreptate cind spuneti ca s-ar putea ca nici daca am umple impreuna trei tomuri s-ar putea sa nu-i dam de cap:). Ca sa ne scutim pe amindoi de un asemenea efort cu rezultate incerte, propun sa cadem de acord ca distinctia are sens si ca este relevanta:).

    Altfel, nu va sfiiti sa-mi faceti sugestii de lectura. Le voi accepta cu multa placere.

    Inca o data, va doresc numai bine!

  38. sorin cucerai Says:

    Domnule Goe, nici de data asta nu reusesc sa inteleg daca urarea dumneavoastra e de bine sau de rau:))).

  39. Sorin ILIESIU Says:

    Cele bune să se-adune, cele rele să se spele!

  40. Curios Says:

    @ Sorin ILIESIU
    Odata definit acest univers AVP-ian, de o frumusete dincolo de orice canoane cunoscute, el trebuie populat.
    E ca un abis al oceanului planetar de o banuita frumusete ce nu poate fi cunoscuta datorita inaccesibilitatii. Chiar si ajunsi la o atingere de abruptii pereti din adancuri nimic nu poate fi inteles si simtit decat cu un al saselea simt dobandit prin lectura Poemului de Otel.
    Opere inca nepublicate ale d-lui Viorel Padina asteapta sa ajunga la cititorii lor.
    Ce s-ar fi intamplat daca Faulkner sau James Joyce s-ar fi oprit la un singur roman?

  41. Dl.Goe Says:

    Se pare ca ingeniosul hidalgo al acestui burg-blog este atat de ciudad (n.b. lb. spaniola in text) in provincii incat nici macar trollii cei mai trolli (dintre cei „buni”, dintre cei „rai”) nu-i contesta si nu-i râvnesc pozitia. Batalia cea mare in aceasta suburbie neluminata de lampe gazoase, este pentru pozitia de sancho panza. O lupta surda, tenace, abraziva pentru o sefie pe post pe care o „râmnesc” si localnicii care cauta aur prin pamant dar si veneticii or vasnicii trecatori prin trecatori. Restul e tacere.

    P.S. Si-n aceast silentium lugubru o soapta. Sorin Cucerai – ma descumpaneste insistenta si persistenta d-voastra in a proba nedumerirea binelui si a raului. E de bine sau e de rau, ma intrebati. Pentru cine? Da, da e si asta o intrebare importanta. Pentru d-voastra? Hm! E de bine. Relativ. Faptul ca-comentati (asa cum comentati) pe acest blog, e de bine sau de rau? (In fapt stiu in ce-ar consta nedumerirea d-voastra formala, dar n-are rost sa ma formalizez acuma. Ma pastrez pentru alta data. Ca poate nu mai e nevoie).

  42. sorin cucerai Says:

    Hm, domnule Goe, pai si acum imi spuneti, cind tocmai mi-am terminat rezerva de comentarii? :))) Fatalitate. Ghinion. Destin.

    PS Daca postul de sancho panza nu i-a revenit deja lui Stely, inseamna ca nu mai e dreptate pentru femei pe lumea asta. Si nici pentru doamne.

    PPS Absolut off-topic: oare exista si troli neutri – neutroli, cum ar veni? :))) Sau trolii se impart exclusiv in doua cete: in pozitroli si in negatroli? Iata o cercetare care poate fi intreprinsa pe arca dumneavoastra. Sau, in general, pe o arca.

  43. radu Says:

    SI PENTRU MINE A FOST O SEARA PLINA DE INVATAMINTE.
    AM INVATAT CA DACA VORBESTI CU DL GOE MESAJELE TALE SUNT STERSE.

  44. radu Says:

    @Sorin Cucerai
    Ati omos o categorie.
    Megatrolii.
    Galbeni
    Liberali
    Antimarinar
    Cea mai periculoasa categorie

  45. sorin cucerai Says:

    Hart Crane: My Grandmother’s Love Letters

    There are no stars tonight
    But those of memory.
    Yet how much room for memory there is
    In the loose girdle of soft rain.

    There is even room enough
    For the letters of my mother’s mother,
    Elizabeth,
    That have been pressed so long
    Into a corner of the roof
    That they are brown and soft,
    And liable to melt as snow.

    Over the greatness of such space
    Steps must be gentle.
    It is all hung by an invisible white hair.
    It trembles as birch limbs webbing the air.

    And I ask myself:

    “Are your fingers long enough to play
    Old keys that are but echoes:
    Is the silence strong enough
    To carry back the music to its source
    And back to you again
    As though to her?”

    Yet I would lead my grandmother by the hand
    Through much of what she would not understand;
    And so I stumble. And the rain continues on the roof
    with such a sound of gently pitying laughter.

  46. stely Says:

    Buna ziua,
    Aproape ca nu mai recunosc acest blog 🙄 Alti useri ,alte idei ,alte preocupari si teme .Cred ca este „de bine” chiar daca „trollii rai” nu sunt in apele lor .
    Am ,iata,doua sau trei motive de incintare .
    Unul ar fi acela ca suntem acasa ,in sfirsit ,dupa 6 zile de extaz ,dar si de disperare,intrucit au existat citeva chestiuni neprevazute privind sanatatea bebelusului.Acum au fost rezolvate si uitate ,totul reintrind in normalitate.
    Il asigur pe D-l Sorin Iliesiu ca am facut tot posibilul ca baietelul sa fie hranit cu lapticul corespunzator.Maninca (acum)cu „ghiogilturi „.Maninca si doarme linistit, cu muzica de Vivaldi in surdina .. 🙂
    Multumesc tuturor pentru urarile de bine si pentru cuvintele deosebit de frumoase pe care mi le-at daruit ,mie ,dar si parintilor si mai ales puiutului de om ,care ,iata, cum isi cere din ce in ce mai des si cu tarie drepturile.
    Va asigur ca aceste pagini cu dedicatiile , urarile si sfaturile d-voastra vor intra in jurnalul de zi al micutului ..
    @Dora ,iata-ma intrata in rindul bunicutelor .Astept de la voi incurajari si sfaturi,intrucit nu credeam ca va fi ,totusi, greu.
    @Loda, in luna martie cind va fi rindul tau ,voi fi aici sa-ti dau „lectii’, daca vei simti nevoia.
    @Sorin Cucerai ,sunt surprinsa placut de faptul ca aveti o fetita, careia ii transmit viata lunga si frumoasa ,iar d-voastra felicitari ,nu numai pentru faptul ca sunteti tatic ,dar si pentru poeziile pe care i le-ati dedicat cu atita bucurie. Va multumesc frumos pentru cadoul oferit nepotelului meu ! Sa fiti convins ca am sa las „vorba’ ca, atunci cind va fi mare,Dragos , s-o caute pe mindruta „Sorinuta”…. 🙂
    p.s.Sunt incintata si deosebit de bucuroasa ca dezbaterile „on topic” sunt asa cum am visat, intotdeauna,ca ar trebui sa fie:autentice si de valoare, pe masura personalitatii si operei lui AVP.
    Am citit cu mare placere opiniile d-lui Liviu Stan, precum si pe cele ale d-lui Cristian Robu Corcan -opinii profesioniste si de valoare -pe care le impartasesc cu bucurie.
    Hmm..Daca veti continua tot asa ,tare ma tem ca voi ramine la treburile mele de bunicuta . 😳
    Voi vedea asta , simbata ,cind voi sosi la mine acasa.
    Pina atunci mai am insa o sarcina frumoasa de indeplinit ,dupa care ii las putin singuri , pina va iesi taticul lui din concediu de paternitate ,dupa care voi reintra pe baricade . oops
    pps @Sorin Cucerai ,va rog sa nu ma confundati cu privire la un anumit rol ..

  47. sorin cucerai Says:

    @ Stely – Bine ati revenit, doamna!

    Daca v-am confundat cu cineva, va asigur ca am facut-o exclusiv din simpatie.

    Cit despre fetitza mea, ea are deja aproape 4 ani si jumatate. Poeziile i le-am scris drept cadou pentru aniversarea de 4 ani. Asa ca deocamdata ma uit dupa alti pretendenti, mai „copti” 😆 . Dar nu se stie niciodata 😆 .

    PS Pe „Sorinuta” o cheama Theodora Maria Anastasia. Aviz pentru Dragos 😆 .

  48. Dl.Goe Says:

    @Sorin Cucerai – Desigur ca exista si „neutrolli”. Sunteti un exemplu viu. Excelenta gaselnita analogiei intre speciile de troli si particulele (zise) elementare in fizica. Cu voia d-voastra (sper) voi adopta notiunile „pozitroll”, „negatroll” si „neutroll”. Condenseaza si ilustreaza superb cateva din esentele continute in termenului de „troll” virtual si in subspeciile acestuia. P.S. – Nu va impacientati. N-ati epuizat comentariile. Nu sperati si n-aveti teama.

    @Radu – Am trait s-o vad si pe-asta. Am ajuns sa ma protejeze AVP de mesajele lui Radu. Dar Radu, in acest caz ati fi putut sa-mi transmiteti injuraturile direct pe Arca, imitind unicitatea stilului cu care au facut-o si alti autori inaintea d-voastra. Ce va retine? Ce insinuati? Alegeti defularea nu refularea si ramanem prieteni. Megatrolli nu exista. Mai bine cautati particula lui Dumnezeu.

    @Stelly – Mult succes in postul de ajutor de mamica si consacrare grabnica in cel de bunica plina.

  49. radu Says:

    @dl goe
    Confundati grav termenii.
    Eu am scris de bine dar mesajul a fost sters.

  50. sorin cucerai Says:

    Domnule Goe, adoptati. E voie. Adoptie placuta 🙂 .

  51. radu Says:

    Ps
    Dl goe
    Am injurat eu vreodata pe arca?

  52. Dl.Goe Says:

    @Radu – Nu, n-ati injurat niciodata pe arca, din cate-mi aduc eu aminte. Am presupus ca de data aceasta a fost vorba de „injuraturi” pentru ca faptul ca au fost cenzurate. Dar cine stie. S-or fi incadrat la vreo categorie interzisa.

    @Sorin Cucerai – Adoptie placuta? Hm! O sa le adopt si o sa le dau sa suga. Cand o sa se faca mari o sa le spun despre faptul ca paternitatea va apartine. Probabil ca or sa va caute ca sa va cunoasca. Mi se pare ca… In fine. Mi se pare.

  53. neamtu tiganu Says:

    Stely, multa sanatate nepotelului, atentie tare greu e sa fi bunic, iti spun eu ca am vechime.
    La topic: mi se pare absurda incercarea de clasificare a unor opere de arta, respectiv artisti, ala are valoare, ala nu, ala are unicitate stilistica, ala nu. Nu ma pricep la literatura, da in muzica care-i mai bun, Beethoven, Ceaikovski, Bach, Wagner (bleah) care are sau nu unicitate stilistica?
    Absurd, fiecare creator are sau nu cercu lui de fani, lumea e destul de mare e loc pt. fiecare, pina si AVP are fani tocma la Braila. Nu exista valori absolute, nici c
    riterii pt. a stabili aceste valori.

  54. neamtu tiganu Says:

    Mai mult, sunt exemple in arta in care unu sau altu a copiat „unicitatea stilistica” inventata de un oarecare, care a ramas un anonim si a dus-o pa noi culmi.

    Opera lu AVP pt. mine e ca un pahar de sampanie baut pa stomacu gol, ma pisca si-i misto, la al doilea pahar deja incepe sa-mi faca gaze, la al treilea simt nevoia sa maninc un cirnat si sa beau o tuica batrina, produsa in stil traditional.

  55. stely Says:

    Buna seara,
    Am o mica pauza ,dar din pacate vad ca nu sunteti nici unul pe-aci . 🙄
    Dar asta nu ma impiedica sa-i multumesc lui @neamtu tiganu pentru urarile de bine catre nepotelul meu ,cit si pentru disponibilitatea lui de a -mi da sfaturi ca de la un bunic cu ceva vechime .
    Cu privire la topic, am mai spus si ieri ca mi-a placut f.mult ,precum si unele dintre postarile pe care deja le-am numit anterior , la care as mai adauga si pe cele ale @curios si tatonului aa ,dar si ,culmea ,cele ale lui Agax. oops
    Daca as fi fost acasa as fi putut participa cu multe argumente si exemple ,privitoare la originalitatatea ,unicitatatea si autenticitatea scrierilor lui AVP.Nu ma pot lauda insa ca as fi putut sa fac analize sofisticate si profesioniste, precum cele ale domnilor prezenti aici ,intrucit nu sunt nici macar profesoara de lb.romana ,dar ma pot lauda desigur ca i-am „dibuit’ stilul original si deosebit de placut ,inca de cind am citit poemul sau :”Planeta Ou”.
    Mi-am exprimat si parerea ,in stilul meu, mai sentimental si putin cam prozaic . Chiar de atunci m-am ales cu tot felul de etichete, venite de la nickuri ,dupa parererea mea si ..nimicuri ,intrucit nu au avut niciodata curajul sa-si dezvaluie identitatea ,dar nici stiinta de a ma contrazice cu argumente ..
    Sa zicem insa ca am trecut peste toate aceste „obstacole”
    si nu m-am lasat coplesita , continuind sa-mi sustin parerea ,chit ca ,iata,ironiile si unele intepaturi la adresa mea inca nu s-au oprit.Bun ,acum sa vedem ce va fi in zilele urmatoare ,dar nu cred ca voi putea sa ramin la statutul de bunica si atit. Asta depinde insa si de .. altceva . Voi vedea insa cum va fi cind voi ajunge acasa.

  56. AVP Says:

    Ai revenit f.mumos, bunicutzo Stely, chit ca cam pupat piata endependenti prea en gross, dupa gustu meu… oops.

    Postare noua.

  57. stely Says:

    Ar fi fost si mai „mumos” ,daca nu uitam sa spun ca fotografia pe care ai pus-o la topic este cit se poate de semnificativa ,intrucit sugereaza ca un poet autentic este ca un sculptor care care isi construieste cu migala Poemul ,daltuind cu finete și rabdare- o Creatie unica ,in filigran ,cu cuvinte noi ca niste giuvaere , frumos armonizate si bine daltuite .O creatie de stil , cu cuvinte noi, armonizate cu cele vechi ,in dulcele grai romanesc ;un” shir hashirim pe limba lui Emin”..
    p.s.stiu ce gusturi ai ,dar cind esti pentru prima oara bunic /a se cam trece cu vederea . Ai sa vezi ..
    Apropos ,miine merg intr-o vizita f.importanta .Am emotii 😳


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s