Shir Hashirim pre limba lu Emin…

Pentru cei ce cunosc My Shir Hashirim, noutatea – hic et nunc – este doar Cântul IV. Precizez că de fiecare dată când voi mai adăuga un cânt, până la cele VIII ale Cântării finale, voi relua întregul Shir
****
Cântul I

– Saruta-ma cu buzele-ti ca un ir de trandafir, ca un mir, ca un fir de calomfir

Soaptele tale de-amor sunt un balsam toropitor, un vin dulce si aromitor

Hai, ia-ma si salta-ma-n nor, scump odor, eu sunt roua stelelor, tu soarele sorilor

Negrutza sunt ca o paunita, hurioarelor, dar sunt îmbujorata ca zâna zorilor

M-a ars dorul dogoritor, focul iubirilor, regele lui Yisrael si-al inimii mele topite ca aripa unei turturele-n cuptor

Spune-mi, sufletul meu, unde-ti pasti turmele, unde-ti porti urmele amirosind a mândru leu ?

– Daca nu stii, frumoasa mea ca o aurora de zeu, cauta-ma unde simti ca-i dorul mai busuiocat si mai greu

Ca un mânz înhamat la carul de aur curat al lui Pharaon-împarat te-aseaman eu, draga mea daruita de Dzeu

Adanci si umezi sunt ochii tai înconjurati de stralucitorii cercei cu siruri de margaritare si diamante-n scântei

Iti voi darui tot ce vrei, viatza mea, ambra de pe gura odihnita pe gura ta

– Cat regele a stat la messa-i de toti adorat, doar nardul meu cu mireasma-i l-a imbatat

Cununitza de mirt este mirele preaiubit, sanii mei il dezmiarda ca pe un copil dragalit

Iubitul meu este ca un strugure tamaios, duios ca un flueras de os, blând si-atunci când e mânios

– Ce frumoasa esti, Shulamit, ce rege ca mine mai rasplatit, ce poet mai fericit ?

– Cât de mândru esti, stapânul meu, cât de drag trupul tau adormit pe pajistea verde a patului meu

Brazii si paltinasii ne sunt martori si nasii, stelele si privighetorile noptii nuntasii


Cântul II

– Eu sunt stupul vailor beat de floarea roilor, sunt crinul odorat al vâlcelelor

Cum e rasura printre spini si floarea-nmiresmata de malin, asa-i mireasa daruita de Elohim

– Cum este marul auriu, asa e mirele pe care-l stiu, îl musc cu dragoste si-n ceru gurii mele-l tiu

Întariti-ma cu vin mieriu, racoriti-ma cu roua rasaritului, caci ma-nabus de dorul preaiubitului

Stânga-i de pe ceafa ma-nfioara, dreapta usoara ma arde pe tâtisoara

– Va conjur, fete din Jerusalimul slavit, n-o treziti pe draga voastra Shulamit, caci de dor nimeni n-a murit !

– Ah, glasul iubitului l-am auzit, iata-l cum vine peste munti ca un pui de cerb, pe frunte cu falnicu-i herb

Ca un mânz sharg este dragul meu drag, iata-l cum paseste în prag, iar eu nu mai stiu ce sa ma fac, ce sa-l întreb

– Iubita mea, vremea iernii a trecut, turturelele se pregatesc de nuntit, mugurii smochinilor au plesnit

A trecut vremea dulcelui chin, a sosit  primavera cântarilor in Jerusalim

– Mirele meu este stapânul viilor si câmpiilor, iar eu sunt via lui, curata ca fatza Domnului

Stapânul meu va intra în via-i lin, va gusta din struguri cu gales suspin, va bea mustul ca rosul rubin


Cântul III

– Noaptea-n patul cu flori l-am catat pe mirele pe care DOmnul mi l-a dat, însa nu l-am aflat

Dar poate ca el se uita la stele ca un mag, poate ca se odihneste afara pe un racoritor si îmiresmat patuiag

Iata ca-l strig pe cel drag prin Jerusalimul adormit si-ntreb straja daca nu cumva pe stapânul meu l-a zarit

Si-atunci deîndata glasul blând i-l aud si-l vad de roua stelelor ud, îl prind în brate si cu dor îl sarut

– Va conjur, fete din Jerusalimul slavit, n-o mai plângeti pe draga voastra Shulamit, caci de dragoste nimeni n-a murit !

– Ce este aceea si eu nu stiu, ca un foc viu, de parca ar rasari soarele si s-ar ridica nori de smirna-n pustiu ?

Este lectica lui Solomon, regele si-al inimii mele domn, înconjurat de fiii lui Abrahaam si Aaron

Toti sunt înarmati si-nvesmântati ca un convoi de lari si penati, cu semnul parintelui David înstelati

Regele Solomon înconjurat de preoti si frati vine în tronu-i de nunta, bucurati-va, surori si cumnati

Stâlpii tronului de nuntit sunt din aur si iacint, iar acoperisul este din alesaturi înspicate cu diamante si-argint

Iesiti, fiice ale Sionului, priviti-l pe Solomon frumos cum l-a împodobit maica lui si fericiti-l în ziua nuntii lui


Cântul IV

Ce frumoasă eşti, mireasa mea, cu ochii ca a cerului zare, sprincenele ca ale nopţii izvoare, părul ca aurul topit în ulcioare

Dinţii tăi ca o turmă de gemeni miei, ca nişte dalbi porumbei, fără nicio umbrişoară în ei

Buzele ca purpura, obrăjorii ca rodia subt pânza borangicului ca o adiere de stea

Gâtul tău precum turnul lui David, odihnindu-se pe braţul meu ca un stâlpişor de argint în lăcaşul său

Sânii tăi doi pui de căprioară ce-şi saltă boticurile spre ţâţa mamei lor ce dulce se-nfioară

Până ce dorul nu mă doboară şi soarele n-o să răsară, sărută-mă, scumpa mea hurioară

Cât de  fragedă eşti, înmiresmată ca roiniţa din grădinile împărăteşti

Cât de adorată eşti când te pierzi în braţele-mi ce te-nconjoară ca pe heruvii cereşti

Din buzele tale izvorăşte miere, curge lăptişor de matcă de subt ele şi miroşi ca mlădioasele rămurele de salcă

Eşti grădină neumblată, în care n-a pătruns stricăciunea vreodată, cu flori de busuioc îmbălsămată

Cu vlăstare răsărite-n subsuoare, cu fructişoare  pe ţâţişoare

Din care isbucneşte nard şi scorţişoare, aloe şi lăcrămioare, miresme de ambrozie şi nectare


13 răspunsuri to “Shir Hashirim pre limba lu Emin…”

  1. Sorin ILIESIU Says:

    Superbisssim!

  2. AVP Says:

    Thank you, dle Iliesiu ! Daca spuneti ca v-a placut, inseamna ca semanam mult… oops

  3. monica Says:

    Numai cu DRAGOSTE depasesti si biruiesti orice detataliu ,orice obstacol in viata harazita de EL .Este intreaga filosofie a acestui poem ,scris cu peste 3000 de ani in urma, pe care ar trebui sa-l transcrie fiecare din noi,asa cum simte ,asa cum gandeste ,asa cum traieste.
    Cei care o fac ca dta ,au fost haraziti ! Ma gandesc numai la Planeta Ou !Pana la urma fiecare avem o menire ,fiecare suntem ori mirele ,ori mireasa avandu-l pe El in noi.
    Frumoasa dedicatie le-ai inchinat celor doi indragostiti din familia ta .Bunicul a inteles pe deplin ca a ajuns la finalul poemului sau si de aceea a vrut sa i-l inchine iubitei,cu multa dragoste .

  4. stely Says:

    AVP,
    Trec peste supararea care m-a determinat sa spun ca nu voi mai fi aici pe blog , de dragul acestui minunat poem al Cintarii Dragostei si Iubirii supreme ,pe care Dumnezeu ni-le-a daruit ca fiind parte din El si din iubirea Lui ptru cei pe care i-a creat ,adica ptru noi toti .
    „Shir Hashirim ” m-a impresionat ,atunci cind am citit-o prima oara , la fel de mult ca si „Planeta -Ou”. M-a impresionat ptru ca este scrisa dumnezeieste .Este pe „limba lui Emin ..” ,pe limba dulce romaneasca ,dar si pe limba iubirii ,asa cum numai Emin..(asa cum ii zici tu) a putut s-o redea atit de curat ,delicat ,sensibil ,fragil si frumos. Cuvintele alese de tine cu grija , migala cu dragoste si delicatete ,incepind cu proslavirea fiecarei parti ale trupului celui iubit ,apoi luind pe rind florile si plantele cu aromele lor puternice si imbatatoare ,pietre pretioase ,fiinte sacre ,aproape tot ceea ce a facut ca lumea si viata sa intruchipeze miracolul :Miracolul Vietii si al Dragostei.
    Iata ce spuneam ,atunci cind am primit-o cadou de 8 Martie ,impreuna cu ilustratiile la fel de dumnezeiesti ale maestrului Devis Grebu :
    https://viorelpadina.wordpress.com/category/shir-hashirim-pre-limba-lu-emin/

    „Orice Femeie care citeste ” Shir hashirim “,ilustrata cu atita maestrie, nu are cum sa nu se simta iubita ,pretuita ,respectata si adorata de toti :de copii ,soti ,iubiti,prieteni,colegi .
    Nu are cum sa nu-si reverse recunostinta,tandretea si multumirea..
    Orice Barbat care citeste “Shir hashirim” si care priveste minunatele picturi care ilustreaza poesia ,nu are cum sa nu se simta iubit , respectat si fericit ..
    Orice Copil care ar citi si ar privi aceste doua minunate creatii artistice , nu are cum sa nu simta imensa bucurie a faptului ca a fost harazit si ca el este un dar atit de pretuit.Un dar si un rod al Dragostei .
    Va multumesc amindorura ! Ma simt prvilegiata ca sunt aici si ca va cunosc.. „

  5. stely Says:

    P.S. Inca un motiv ptru care nu am putut sa tac ,este acela ca o consider ca un dar , intrucit astazi s-au implinit 34 de ani de la nunta mea :aceea cu ..”cintec „.. 😳
    Multumesc ,AVP ,ptru darul tau la aniversarea nuntii mele ! -22august 1976.

  6. AVP Says:

    Stely, chiar daca o fac cu o mica intarziere – intrucat n-am putut sa intru pe Net ieri-azi -, te felicit din toata inima pentru frumoasa aniversare si-ti urez sa fii fericita si pe mai departe alaturi de cel ce ti-a fost sortit, sa fiti sanatosi si sa va bucurati de copiii si de nepotii vostri, pana cand va da Domnul !

    Te astept in continuare pe my blog, alaturi de Monica si de ceilalti prieteni.

  7. AVP Says:

    Postare noua.

  8. Hantzy Says:

    Wow, stely! Felicitari si inca cel putin pe atatia!

  9. stely Says:

    Multumesc, AVP !
    Iti urez si eu ,deasemenea, viata lunga si linistita alaturi de sotia ta,dar si putere de creatie in asa fel incit sa termini cit mai repede si celelalte cinturi . Si,da .. „Shir Hashirim ” este acea poesie de dragoste menita sa induioseze inimile la orice virsta am fi ;sa ne faca sa trecem peste obstacolele vietii si micile suparari cotidiene .
    Iar daca tu esti convins si crezi din tot sufletul ca prezenta mea pe blogul tau este benefica , prin ceea ce gindesc si exprim cu cuvintele mele, care nu se ridica totdeauna la un nivel academic si profesionist, motiv ptru care mai stirnesc ironii si aluzii rautacioase din partea unora sau a altora ,atunci da ,voi fi aici si-i voi ignora ,asa cum am facut-o si pina acum .Tu esti insa cel care hotaraste ,daca prezenta mea nu iti provoaca tie insuti un disconfort in fata acelora care pindesc din „papushoi”momentul sa te „intepe „folosindu-se de stingaciile mele sau daca prestanta mea si faptul ca am dezvaluit unele momente din trecutul meu nu te afecteaza.
    Trebuie sa le reamintesc deasemenea ,tuturor acestora ca nu sunt filolog ,filozof,psiholog sau de orice alta specialitate umanista ,incit sa stapinesc un limbaj adecvat , bogat in metafore si expresii specifice literatilor ..
    Mi-as fi dorit desigur ca in cursul zilei de azi sau a celei de ieri sa fie prezente aici , doamnele sau domnii aceeia care si-au mai exprimat opiniile in citeva rinduri cu privire la opera ta ,s-o faca si acum cu privire la aceasta minunata Cintare.Ar fi fost cel mai bun prilej sa -si demonstreze inca odata virtutile in domeniu ..

  10. stely Says:

    Si tie iti multumesc ,Hantzy ! Nu -i asa ca nu ma credeai asa batrina ? Hmm !Im pare rau ca am facut o imprudenta . 😳
    Dar trebuie sa stii Hantzy ,ca am o inima tinara si sprintara ,mai abitir ca unora mult mai tineri ca mine .N-ai observat? 🙄
    Bine ai revenit pe blog si totodata iti urez si eu sa fii fericit alaturi de sotia ta, multi ani de aici incolo ,incit sa-ti vezi copii la casa lor ,apoi nepotii si de ce nu si stranepotii.. 🙂

  11. Hantzy Says:

    stely, in spatiul virtual nu ma intereseaza varsta biologica. Nici macar n-am avut curiozitatea ca, macar statistic, s-o calculez pe-a ta!
    Exclamatia mea era datorata doar surprizei ca asist la un eveniment fericit, dar mai ales de o coincidenta: pe 22 august 1984 am avut prima intalnire (la cinema) cu actuala nevasta. Dupa cum poti constata, desi ne-am casatorit abia dupa absolvire, am adunat si noi ceva ani impreuna.

  12. monica Says:

    ,AVP,
    Din „putul gandirii” mele s-a desprins si a iesit la suprafata urmatoarea nedumerire,bre 😳
    Mai toata biblia si implicit predicele bisericesti incearca sa ne faca sa ne simtim vinovati de dorintele si placerile lumesti.Cum a scapat Cantarea Cantarilor, printre cartile religioase in care canoanele si dogmele propavaduite, uneori chiar obligatoriu de insusit, sub amenintarea focului iadului care va urma, daca ea insasi nu este o carte religioasa 🙄 Si cum acest minunat poem, chiar de-ar fi strict o parabola ,ca toata Cartea Sfanta, parca nu-ti ingradeste simturile „spurcaciunii” 😯 asa cum se intampla in altele ?
    La spovedania care se practica in lacasurile sfinte acum ,chiar si gandurile-ti cele mai intime sunt considerate pacate(nici cu gandul n-ai pacatuit?).
    Nu cumva, ca orice poem care se respecta ,Cantarea lui Solomon iti lasa liberul arbitru de a intelege din el ceea ce simti tu ,cu propria-ti puritate,inaintea interpretarii altora?Iar aceasta libertate iti asigura un psihic echilibrat?
    Daca acest poem este unul pamantesc, cu siguranta ca oamenii contemporani lui Solomon erau mult mai isteti si mai liberi in simturi si-n gandire decat suntem noi astazi.Daca este ,in schimb, o parabola a iubirii divine dintre Biserica (mireasa)si Dumnezeu(regele) atunci ma gandesc ca orice pacat isi are radacina intr-o ingradire 😳 Ma las purtata de frumusetea versurilor,dar imediat suna clopotelul ratiunii si-mi revine in cap Va conjur, fete din Jerusalimul slavit, n-o treziti pe draga voastra Shulamit, caci de dor nimeni n-a murit ! repetat ca si o atentionare a corului ,deci a noastra, ca totul este un vis frumos, dar ireal 😳

    Imi pare rau ca de fiecare data cand ar trebui sa-ti comentam propria-ti creatie ,intervin altele si altele 😳

  13. b.d. Says:

    @ Monica,
    Scuze ca intervin, intrebarea ta era adresata lui AVP…
    Cantarea Cantarilor ”a scapat”, din simplul motiv ca
    apartine de Vechiul Testament…
    Si, n-as crede ca se predica in biserica. Nu are nici o
    legatura cu biserica…
    Putini sunt crestinii care au citit Vechiul Testament.
    Si,…pacat.

    In original, (adica, in VT), fraza care-ai comentat-o mai sus,
    suna asa :
    ”Va jur, fiice ale Ierusalimului, pe caprioarele si cerboaicele de pe camp, nu stirniti, nu treziti dragostea, pana nu vine ea”.
    Absolut superb…


Lasă un răspuns

